donderdag, mei 10, 2007

 

Kunnen banken failliet gaan?

Nu ABNAMRO zo in het nieuws is, komt ook bij consumenten steeds vaker de vraag op of het echt mis kan gaan met een bank. Het antwoord is 'JA', banken kunnen failliet gaan. Ook ABNAMRO. Er is echter wel een kleine bescherming. Bij de eerste grote bank die failliet gaat, is er nog geld in een steunfonds waaruit particuliere rekeninghouders tot maximaal zo'n 20.000 euro betaald gaat worden. Ik zeg 'bij de eerste grote bank' omdat er niet genoeg geld aanwezig is als tegelijk of vlak na elkaar meerdere grote banken failliet gaan.
Als u dus zorg heeft over het voortbestaan van een bank, dan zorgt u er het beste voor dat u niet meer dan 20.000 euro aan geldwaarde bij die bank hebt lopen.
ABNAMRO is een zeer degelijke bank en is nu niet in of zelfs maar in de buurt van de gevarenzone. Eerder deze week ben ik wel uit de Personal Banking service gegooid omdat ik mijn vermogen bij die bank tot onder de 50.000 euro teruggebracht heb. Ik voel me daar niet ongelukkig bij en had ook pertinent geen trek om mijn vermogen bij ABNAMRO te verhogen tot boven de 'persoonlijkere aandacht' grens. Het is niet zo dat ik dringende zorgen heb over het voortbestaan van de bank, maar in een bedrijf dat zo in beweging is, worden meer fouten gemaakt en raakt personeel gedemotiveerd. Men is dan als onderneming aan het navelstaren en ik zie dat terug in aanbiedingen die in mijn ogen bij anderen scherper zijn. Ik heb dus wat geld bij actievere concurrenten ondergebracht. Zou het om welke reden dan ook toch misgaan bij ABNAMRO, dan komt me dat niet slecht uit.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?