vrijdag, september 21, 2007

 

Wetenschappelijk onderzoek naar Japanse Candles

Ik kreeg een vraag over het al dan niet bestaan van serieus wetenschappelijk onderzoek naar de succesratio's van de candles.
Een goede vraag, waarop ik het volgende antwoord heb gegeven:
- Zover ik weet is er geen echt onweerlegbaar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Wel heb ik op mijn site aangegeven welke globale ervaring beleggers met de patronen hebben.
Het punt is, stel dat er uit komt dat een patroon 61% betrouwbaar is en een ander patroon 62%...
Wat zegt het dan?
Kunt u er als belegger wat mee en constateert u, met uw kennis over de candles en uw manier van beleggen dat u er wat aan heeft?
Iedere belegger is anders en hoe graag we het ook willen voorkomen, we worden allemaal beïnvloed door sentiment, externe factoren en door angst en hebzucht.
Precies hetzelfde patroon zal bij u iedere volgende keer een andere reactie oproepen en zal u als mens een andere waarde aan toekennen.
Daarbij zal een 61% of 62% kan op succes u niets zeggen. Wat is daarbij succes? een cent stijging, 5% stijging, 10% stijging... over een dag, een week, een maand?
Wanneer is het dus een 'goed signaal' en wanneer niet, waar ligt de grens en hoe lang is een signaal geldig?
Ik vrees dat het dus ook vrijwel onmogelijk wordt er een wetenschappelijk onderzoek naar te doen omdat we het als beleggers niet eens zullen worden met de definitie van 'succes'.
www.japansecandles.nl


Tom Lassing

www.beursbox.nl

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?