woensdag, september 19, 2007

 

Profiteren van de beurs

Ik sta er soms echt versteld van, hoe beleggers het voor elkaar krijgen om een positie of tien te kopen en dan te constateren dat negen van die tien posities fors op verlies staan. Hoeveel pech kan je hebben?
Nu hoeft zo'n situatie helemaal niet ernstig te zijn, hoe zuur de situatie soms ook is. Als immers de belegger koos voor zeer laag gewaardeerde aandelen van extreem winstgevende bedrijven die na de aankoop nog verder daalden, dan is dat zuur, maar geen ramp. Dat komt wel weer goed.
Echter zie ik ook wel eens voorbeelden... en meer dan mij lief is, van portefeuilles vol met aandelen van bedrijven die geen winst maken, en die puur voor de gok zijn ingenomen. Het verhaal was prachtig en de analist was heel erg positief. Natuurlijk werd er wel bij gezegd dat er een hoog risico was, maar beleggers denken altijd dat het inhoudt dat er verloren wordt in andere hoog risico aandelen die anderen aanhouden. De wet van Murphy leert ons echter dat het zo te vaak niet werkt. Portefeuilles vol met kansrijke startups die geen winst en soms zelfs nog geen omzet maken, die zijn in feite gekkenwerk. Dat is dobbelen met de ogen dicht. Daarbij weet u niet wat er gegooid moet worden, u gooit en u laat een ander oplezen wat er ligt. Kortom, aan alle kanten onzekerheden en hoe gaat dat dan hoogstwaarschijnlijk uitpakken?
Ik weet het antwoord wel. Ik zie die mailtjes met vragen hoe nu verder.
Ook ik doe af en toe gokjes. Zie vandaag in de analyses het gokje in Hagemeyer. Bij mij is het echter een heel klein onderdeel van een grote kwalitatief hoogstaande portefeuille. Zo zou het bij u ook moeten zijn. Eerst kwaliteit, dan winst en dan pas gokken.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?