vrijdag, september 07, 2007

 

Mijn mooiste aandeel

Gisteren vroeg Jack Hoogland mij wat ik op dit moment mijn mooiste aandeel vond. Nu heb ik al twee aandelen die dit jaar al boven de 200% winst hebben gestaan, dus dat zijn in dat opzicht zeker mooie aandelen, maar die richting wil ik niet op. Dat is immers verleden tijd. Interessanter is te kijken naar de toekomst. De vraag is dus eigenlijk, welk aandeel is NU mijn meest interessante aandeel?
Ik had het met hem over de hype in Apple. Dat bedrijf heeft het voor elkaar gekregen om een ware hype te creƫren rondom de Ipod en Iphone. Ik heb zelf een Ipod (gewonnen) maar zo bijzonder is zo'n ding niet. Het kan minder dan een MP3 speler die driekwart goedkoper is.
Beleggers in Apple aandelen zijn echter heel tevreden beleggers. De koers is door de hype in de Apple producten werkelijk omhoog geschoten. in vijf jaar tijd is het aandeel meer dan 15x keer meer waard geworden.
Echter, ook dat alles is verleden tijd. De koers van Apple gaat niet waarschijnlijk nog eens 15x in prijs stijgen de aankomende 5 jaar.
We moeten vooruit kijken. Wat zou de volgende hype kunnen worden en hoe kunnen we er als beleggers van profiteren?
Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik denk namelijk dat 'zonne-energie' serieus naar de consument gebracht gaat worden in de aankomende jaren. Al die leuke dingen als de Ipod en Iphone maar ook andere MP3 spelers, PDA's en GSM's werken op stroom en stroom is al flink duurder geworden. Als je met een jas met vouwbare zonne energie panalen er in verwerkt loopt, dan raakt je mp3 speler of gsm nooit meer leeg.
Opladen in het stopcontact? Waarom niet een oplader in de vensterbank, of mooier nog, opladen aan het standaard zonnepaneel dat ook gebruikt wordt voor andere zaken, zoals het opladen van de hybride auto en het bieden van gratis energie in huis? Zonne-energie in auto's, op scholen en zoals gezegd, in jassen en tassen.
Naar mijn idee komt er een revolutie op dat gebied en ik heb een bedrijf gevonden dat in deze sector al een revolutie ontketend heeft. Naar verwachting wordt al in 2008 rond de twee miljard dollar omzet geboekt. Het is dus pertinent geen startend bedrijfje. Ze maken nu al winst en groeien al jarenlang gemiddeld 100% per jaar.
Dat is de toekomst, daar zet ik op in. Dit is dus wat mij betreft mijn leukste aandeel op dit moment. Ik heb gisteren weer wat bijgekocht en sta nu op 3% verlies. Daar kijk ik dus even niet naar bij de bepaling van 'het leukste aandeel'. Neem nu een abonnement op de Global Energy Newsletter en ik stuur u de gegevens over dit bedrijf toe.


Tom Lassing

Labels: , , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?