maandag, mei 14, 2007

 

Fortis en ABNAMRO

Dat Fortis (delen van) ABNAMRO in wil lijven en in feite heel het Nederlandse bankennetwerk wil hebben komt me nog steeds wat onwerkelijk over. Als ik echter naar de cijfers van de banverzekeraar kijk, dan begint het iets duidelijker te worden. Van de kwartaalwinst van 1,16 miljard, kwam 903 miljoen van het bankgedeelte van de bank/verzekeraar.
Wat is in feite een bank? Ooit vertelde mij eens een bankier, "het is een geldmachine die alleen maar mensen in dienst heeft om de winst af te romen, want anders zou zo'n winstgevende business verboden worden".
Fortis wil een groter deel van die Nederlandse geldmachine in handen krijgen.
De vraag blijft dan, waarom moet de geldmachine ABNAMRO zo nodig verkocht worden? Is dit echt noodzakelijk voor het voortbestaan en de toekomstige groei van de bank, of is het eigenlijk alleen maar nodig voor de bonus van de top?
Vooralsnog zie ik geen serieuze visie in de top. Italiƫ is een strategie waar ik nog altijd weinig van begrijp en dan helemaal al niet als je je daarna laat overnemen. KLM is verkwanseld, Hoogovens werd weggegeven, Fokker was een cadeautje, VNU was na blunders in de top gefundes fressen en ABNAMRO is weliswaar niet goedkoop, maar lijkt diezelfde weg op te gaan.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?