vrijdag, augustus 03, 2007

 

Een brug te ver

De brug die in Amerika nu in de Mississippi ligt, kan wel eens een flinke impact hebben.
Niet alleen kunnen lokaal de inwoners niet zo makkelijk meer naar de andere kant van de rivier, maar de impact is er vooral voor het vervoer over rail en de rivier. Men zal snel de brokstukken moeten opruimen om over enkele weken de boten weer door te kunnen laten komen. Ook een spoorlijn is nu geblokkeerd. Waarom belangrijk? Beide vervoermiddelen brengen enorme hoeveelheden landbouwgoederen naar het zuiden toe. Het is vooral het feit dat deze producten in enorme bulk vervoert kunnen worden waardoor men in Amerika, ondanks hoge loonkosten, toch tegen lage kosten per ton kan produceren. Als bijvoorbeeld graan nu met vrachtwagens vervoert moet worden tot achter de ingestorte brug, dan gaat dat heel veel extra kosten en wordt dat graan op de wereldmarkt te duur.
De impact is er ook voor andere bruggen. Amerika is eigenlijk al tientallen jaren achter met onderhoud aan bruggen. Na de jaren zestig gaf Amerika nog slechts de helft aan onderhoud uit dan bijvoorbeeld de Europese landen. Zelfs in Nederland, waar we procentueel vel geld uitgeven aan goede wegen, kennen we achterstallig onderhoud. Recent was de snelweg naar Flevoland nog fors in het nieuws. Typisch een brug die niet op tijd aan het toegenomen verkeer is aangepast.
Ook Amerika zal nu onderhoud moeten inhalen op tienduizenden van haar bruggen en haar geld dus minder in het herstellen van bruggen in Irak moeten uitgeven.
In Amerika komt deze ramp daarom voor één sector als geroepen. De bouwsector heeft het zwaar en laatst kwam ook de leverancier van zware grondmachines, Caterpillar met tegenvallende cijfers. Nu dat veel sneller bruggen zullen worden aangepast, gaat dat in de hoek van de wegen- en bruggenbouwers enorme opdrachten geven. De bouwers waren gisteren daarom zo'n beetje de grootste stijgers.

Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?