dinsdag, juli 17, 2007

 

Analisten en economen (ontvangen bericht)

Ik blijf me iedere dag weer verbazen,hoe het toch mogelijk is,dat die beroemde analisten en economen er bij praktisch iedere verwachting zover naast kunnen zitten.
Zoals nu ook weer in Duitsland,waar ze ruim 9% verkeerd zitten.
Ook in Amerika gebeurd dat zeer vaak.
Je zou toch zeggen dat die jongens en meisjes met hun opleiding het beter zouden moeten doen.
Heb jij hier misschien een verklaring voor,omdat die vraag eigenlijk al een tijdje bij mij speelde.
- Deze vraag kwam gisteren binnen, hieronder mijn reactie aan de lezer van de Beursbox nieuwsbrief.


Een leuke vraag.
Als de analisten echt zouden weten hoe de markt in elkaar zit. Als ze echt beursvoorspellingen kunnen doen die structureel uitkomen, waarom dan voor relatief een hongerloontje bij de bank of broker werken?

Die jongens en meisjes kunnen mooie analyses schrijven, maar met die analyses kan simpelweg geen geld verdiend worden. (Dat constateert u zelf ook al)
Met de mooi geschreven analyses en verwachtingen worden beleggers verleidt om posities in te nemen. DAAR kan de bank geld mee verdienen en daarom krijgen analisten hun loon. De analyses en voorspellingen zijn niet onjuist, ze hebben alleen erg weinig zin. Ze zijn een marketingtool voor de bank, meer niet.

Ik weet niet hoe of ik er over twintig jaar financieel bij sta, maar op dit moment doe ik er alles aan om over twintig jaar te kunnen zeggen 'zie je nu wel dat ik het in me had'.
Ik zie die instelling niet bij de loonslaaf analisten. Die nemen zelf echt geen risico, beleggen vaak zelf niet eens. Ze krijgen hun loon en doen hun werk 38 uur per week. Trouw en degelijk en ze doen het keurig zoals de bank of broker het graag heeft. Ze realiseren zich privé wel degelijk dat met hun analyses en voorspellingen geen geld verdiend kan worden en dat is dan ook mogelijk de reden dat ze zelf zo weinig beleggen. In hun ogen kan er met beleggen bijna geen geld verdiend worden.

Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?