maandag, juli 16, 2007

 

Energie rekening en economie

Ik weet niet of de ervaring gedeeld wordt, maar ik heb net bericht van de elektriciteitsonderneming dat ik 30 euro terug ga krijgen en van de gasleverancier kreeg ik bericht dat ik 265 euro terug ga krijgen. De zachte winter, of ben ik zuiniger geworden? Immers is energie niet goedkoper geworden.
De PC gaat nu 's nachts uit en we hebben een zuiniger verwarmingsketel geïnstalleerd. Mogelijk dat het toch scheelt.
De zachte winter is in ieder geval deels de reden dat voor 'natural gas' in Amerika veel omzet gemist heeft. Het seizoen werd daar gered door een laat koudefront rond New York, maar ook in Noord Amerika was het afgelopen winter te warm. Het is nu mogelijk ook in Europa de reden dat we de energieprijsstijgingen nog niet zo voelen.
Allemaal niet erg, maar komt aankomende winter wel een stevige winter, dan zullen we honderden euro's duurder uit gaan zijn. Leuk voor de energiebedrijven, maar die zijn de afgelopen jaren toch al niet armer geworden. De consumenten zullen het dan wel merken. Als die hun geld moeten uitgeven aan energie, dan kunnen ze het volgend jaar niet uitgeven aan andere zaken. De huidige opleving van de economie kan dus wel eens iets te maken hebben met de zachte winter.
Dat het goed gaat met de economie kunt u zien op onze snelwegen. Er wordt heel wat heen en weer vervoert. Wat dat betreft gaat het momenteel ook goed met Europa.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?