woensdag, mei 16, 2007

 

Romarco Minarals koopt Haile Gold mine

Er was al een paar weken een stop in de handel in de aandelen. Er zou namelijk een persbericht aankomen, maar dat kwam maar niet. Gisteren was het eindelijk zo ver. Romarco gaf aan dat het de Haile Gold Mine Property in Lancaster County, South Carolina heeft overgenomen en dat ze in gesprek is met andere partijen om ook het land rondom die mijn op te kopen.
Verkoper van de mijn is Kinross Gold. Ze kwam in bezit van de mijn door de overname van AMAX gold. Voor Kinross is deze mijn simpelweg te klein geworden. In de grond een bewezen reserve van 1,44 miljoen ounces aan winbaar goud.
Waarom kocht juist Romarco deze mijn? Die reden is simpel te geven. De huidige senior Geoloog van Romarco was in 1994 één van de geoloog deskundigen die toen nog voor AMAX Gold een studie op de aanwezige voorraad goud uit heeft gevoerd. Romarco betaalt deze aanschaf met eigen aandelen en cash flow vanuit toekomstige mijnopbrengsten.
Kinross wordt grootaandeelhouder in Romarco, met een belang van 5 miljoen nieuwe aandelen. Zou de mijn daadwerkelijk weer actief worden dan betaalt Romarco 3 tot 5 dollar per verkochte ounce goud aan Kinross.
Overigens is de mijn begin jaren negentig gesloten vanwege de toenmalige lage goudkoers. Kinross kocht AMAX en zoals gezegd, de mijn is in feite te klein voor een reus als Kinross om daar nog actief eigen mensen en materieel op te zetten.
De koers van Romarco daalde gisteren stevig tot slechts C$0,20. Beleggers zijn in eerste instantie niet onder de indruk. Er is weer een behoorlijke verwatering en het zal even duren voor de mijn daadwerkelijk geld gaat opleveren. Daarnaast heeft het wel erg lang geduurd met dat persbericht en de stop in de handel op de aandelen. Iedereen die de drie weken wilde verkopen, moest wachten. Mogelijk dat daarom ook ineens een verkoopgolf op gang kwam.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?