donderdag, april 12, 2007

 

In een stijgende beurs is iedereen expert

In een opgaande markt is iedereen beleggingexpert en geloof me, ik heb de laatste tijd al heel wat experts gesproken en mail van ze gehad! De één heeft een nog hogere dunk van eigen kunnen dan de ander. Ze denken stuk voor stuk dat een daling ze niet zal raken, want 'ze hebben volgens eigen zeggen het spel nu door'. Posities afdekken is voor watjes, want de beurs gaat toch omhoog. Je moet dan vol profiteren en als de beurs omlaag gaat, dan verkopen ze op dat moment wel.
- Ik vind alles goed. Het is immers mijn geld niet.
Zoals gezegd, in een stijging van de beurs is iedereen expert en vrijwel al die nieuwe experts waren nog geen belegger in 1999 en zeker nog niet in 1987.
Als u dus als belegger van na 1999 nu ook dat gevoel van 'boven de markt staan' heeft, zorgt u dan dat u dat zo snel mogelijk kwijtraakt, voordat de beurs u laat voelen dat u minder goed bent dan u zelf denkt!
In 2000/2001 verloor 97% van de beleggers het grootste deel van hun vermogen. Ze verkochten niet op de top, ze verkochten niet toen de daling doorzette en ze kochten de verkeerde aandelen bij toen de koersen al zo laag leken. De beurs daalde echter nog door tot april 2003 en toen was bijna iedereen meer dan 50% tot soms meer dan 90% van het vermogen kwijt.
Ik ben daarom op dit moment slechts voor zo'n 40% belegd, de rest zit weer in cash. Ik heb daarbij de eerste neerwaarts gerichte posities al ingenomen, want ik wil mijn posities nu niet ongedekt in de markt hebben staan. Dat kost me wat rendement als de beurs blijft stijgen, maar gaan we even hard onderuit, dan loop ik binnen op die posities, terwijl ze me nu slechts een stukje van de winst kosten.
Wilt u meer strategieën leren, gaat u dan eens naar een mini-seminar van mijn collega Francois Franken. Lees hier meer over waar de mini-seminars plaatsvinden. http://www.beursbox.nl/affiliate/seminar.html


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?