donderdag, maart 01, 2007

 

Daling Amerikaanse beurs

Steeds duidelijk wordt dat de 440 punten Dow Jones daling van afgelopen dinsdag deels veroorzaakt is door een indexberekeningsfout. In 15 seconden ging er foutief 160 punten van de index af. Vervolgens begonnen overal stoploss orders los te komen en ging in de seconden daarna het hek van de dam en sprong de Dow Jones in totaal 546 punten omlaag, om 440 punten lager te sluiten. Gisteren is er slechts een 50 punten van goedgemaakt. Een duur foutje van de beurs dus.
Overigens is de mening van de meeste analisten dat de daling slechts een correctie was en geen structurele daling en begin van nog veel meer daling.
Die geruststellende woorden moet u ze niet kwalijk nemen. Niemand heeft er baat bij als nu het einde der tijden uitgeroepen wordt. Aan een dergelijke paniek kan bijna niemand verdienen.
Toch ben ik ook wel de mening toegedaan dat dit nog niet de klap was. Ik blijf echter wel het gevoel houden dat een veel serieuzere klap slechts weken van ons verwijderd kan zijn. Het is dus geen moment om rustig achteruit te gaan zitten.
Privé ben ik echter gisteren, zoals al aangekondigd, toch al gaan kopen. Immers heb ik altijd wel een lijstje met spotgoedkope aandelen die ik tegen bepaalde koersen wel wil hebben. Ik kreeg bij enkele van die aandelen 20% korting. Het zijn aandelen van winstgevende bedrijven met een waardering die ver onder de gemiddelde sectorwaardering liggen. Anders gezegd, spotgoedkope aandelen dus. Alleen die aandelen koop ik nu en dan nog met mate.
Was ik eerst 70% cash, nu ben ik nog altijd ruim 60% cash. Het leuke is echter wel dat de nieuw ingenomen posities alle al direct op winst staan.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?