woensdag, maart 07, 2007
Chrysler waardering
In 1998 werd Chrysler, dat toen al geen goed lopende onderneming was, overgenomen door Daimler voor een bedrag van maar liefst 36 miljard dollar.
Op dit moment bereiden twee private equity fondsen een bod voor en hun waardering voor Chrysler ligt waarschijnlijk tussen de nul en 14 miljard dollar.
Niet vergeten moet worden dat Chrysler al verplichtingen heeft ter waarde van 19 miljard dollar. Immers moeten de toekomstige pensioenen en gezondheidszorg van haar (oud) medewerkers ook betaald worden.
Daar de verplichtingen de boekwaarde overtreffen is het zo gek nog niet om te spreken over een symbolisch overname bedrag van bijvoorbeeld 1 dollar.
Deze complete mislukking van een fusie is geen verrassing. Ze is het resultaat van de vorige golf fusies. Ook toen, net als vandaag, zagen we bijna dagelijkse megafusies.
Alle CEO's waren zeer positief en alle fusies konden alleen maar slagen. We zien dat in de huidige golf van fusies ook. Feit is echter dat de meeste fusies een ramp zijn. Men ging samen op een te hoge waardering en de samenvoeging biedt meer nadelen dan voordelen.
De huidige beurzen moeten wel zwaar corrigeren, want ook op de M&A golf van eind jaren negentig deden we dat, net zo als na iedere golf die daarvoor gekomen was. We doen het nu weer, CEO's laten zich weer meeslepen en beleggers betalen straks de prijs.
Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl
Labels: boekwaarde, chrysler, fusies, pensioenen, private equity