woensdag, april 25, 2007

 

Tegendraads beleggen (2)

Ik schreef de vorige keer al dat je als tegendraadse belegger moet kijken in welke sectoren beleggers grootschalig en tegen elke prijs afscheid genomen hebben. Op dat moment is het NIET zo dat alles DUS koopwaardig is. Verre van dat.
De kracht van dit verhaal zit hem in het feit dat u als tegendraadse belegger uw huiswerk doet, daar waar anderen het verzuimden.
Een ander voorbeeld is daarom de Subprime lening markt. In Amerika is heel die sector de laatste weken op de pijnbank gelegd. Het is een terechte angst dat consumenten de leningen niet meer kunnen betalen. Het is dus waanzin om aandelen te kopen van bedrijven die hierdoor in de problemen zijn gekomen of gaan komen. U wilt geen portefeuille met kneusjes.
Het is echter zo dat beleggers HEEL de sector in de uitverkoop deden, ook waar er zeer winstgevende bedrijven zijn die vrijwel geen last hebben van subprimeleningen op huizen.
Het is dus de kunst om als tegendraadse belegger de markt en de spelers er in te kennen en dan te weten bij welke bedrijven beleggers ten onrechte de aandelen in de verkoop doen.
Zo heb ik recent in de Amerikaanse subprime markt twee aandelen gekocht die enorme klappen hebben gekregen. Aandelen met een winstgroei van 30% en in één geval een K/W van 4 en in een ander geval een K/W van 10. De laatste ging laatst nog weer even keihard onderuit, waarbij ik aandelen bij heb gekocht. Geen spijt want op die laatste aankoop sta ik in enkele dagen weer op 10% winst.
Er werd me naar aanleiding van het vorige artikel gevraagd om OOK nog eens de tips te geven. Ik dacht zelf dat een man vissen te leren beter was dan een man een vis te geven...
Wilt u ook de tips, dan raad ik u twee services van harte aan: www.globalenergynewsletter.nl en www.topaandelen.com. Ze werken ieder op een unieke wijze, maar in beide gevallen zijn het waardebeleggers die met visie beleggen. Bij één er van ben ik mede-eigenaar, van de ander ben ik gewoon een enorme fan.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?