dinsdag, juli 05, 2005

 

Tip van de dag: Fortis

Fortis heeft gisteren op end of day basis de top van twee weken geleden doorbroken.
Daarmee is het de derde hogere top op rij.
De indicatoren werken nu ook mee en gaan in de juiste richting. Toch zijn het geen zuivere koopsignalen. We hebben hier dus geen situatie van een prachtig koopsignaal met alle lichten op groen.

Als u een optimistische belegger bent die alleen op nieuwe toppen in wil stappen, dan is dit de tijd voor u. U moet dan echter niet vergeten dat we net 5 dagen onafgebroken winst hebben gezien en dat is al veel, maar dat is wel het gevolg van het bereiken van een nieuwe top in de stijgende trend. Beleggers die zo werken zijn dit gewend immers, geen hogere top, zonder eerdere stijgingen.
Na het bereiken volgt er dan vaak een correctie, maar niet gezegd is op welk niveau die komt. Met de steeds hogere toppen en bodems die we nu zien is een stukje correctie geen ramp, maar wel zuur als u net voor zo'n correctie instapt.

Ik had afgelopen weekend een discussie met een andere belegger. Het ging erom, moet je gaan beleggen als je het denkt te weten, of moet je simpelweg een positie innemen en dan reageren op wat gaat komen?

De belegger die het denkt te weten loopt de kans dat zijn/haar visie niet uitkomt omdat de markt anders wil. Wie heeft er dan gelijk, de belegger die de visie 100% duidelijk kan beargumenteren, of de markt die een ander plan trekt?
De kans dat de belegger die het weet te lang in de positie blijft hangen is groot.

Een andere mogelijkheid is, om gewoon in te zetten. Grofweg is er 50% kans dat de beweging de gewenste kant op gaat. Uitgangspunt van de belegger is dat hij/zij het niet weet. De belegger werkt met een stop loss en realiseert zich dat deze met grote regelmaat toegepast moet worden. Dit houdt in, veel kleine verliesjes die goedgemaakt moeten worden met de winst op de posities die wel juist werden ingenomen.

Ik hou zelf van deze laatste aanpak, maar waarbij ik wel vanuit een technische analyse een verwachting uitspreek. In die verwachting altijd mijn stop loss niveau. Wprdt dat stop loss niveau bereikt, dan stap ik uit. Door toe te geven dat ook ik het "niet weet", komt mijn ego niet in de weg van mijn beleggingen te staan.

Terug naar Fortis. Fundamenteel positief is de overname van de Disbank die nu voor 90% gelukt is.
Technisch zien we een opgaande trend. De belegger neemt dus een gering risico. In feite is de timing nu belangrijk, waarbij we zien dat de opgaande bewegingen van Fortis de laatste maanden tussen de 5 en 15 dagen duurden. We hebben net 5 dagen winst gezien. Een verlies tot 22,5 past nog prima in het technische beeld van hogere bodems. Daar zou uw stop loss kunnen liggen, maar ook uw (latere) instap. Het is maar net wat u wilt. Als u van plan bent jaren in dit aandeel te zitten, dan doen een paar dubbeltjes verschil er niet veel toe.
Als u vertrouwen heeft in de bedrijfsstrategie van Fortis en u wilt de aandelen, dan is het ook weer zonde om ze niet te hebben en de kans te lopen de korte termijn koerswinst te missen. Als het u alleen op de beweging te doen is, dan kan ik me een betere timing indenken. Ik zou dan op de volgende correctie wachten en pas instappen als deze voorbij is.


Tom Lassing
www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?