maandag, april 02, 2007

 

Komt de beursdaling?

Een beursval komt altijd onverwacht. Als we dus in april een flinke daling gaan krijgen, dan moeten eerst de doemdenkers ongelijk krijgen. De AEX gaat daarom de 530 misschien nog wel testen. Beleggers moeten eerst het idee krijgen dat die doemdenkers er volkomen naast zitten, stappen dan toch maar in om het beursfeest niet te missen en dan...
Hoewel ik dus al zeker een half jaar een doemdenker voor april 2007 ben, realiseer ik me ook dat de daling er pas kan komen nadat het vertrouwen in de beurs vrijwel onbeperkt is. In feite zijn de waarschuwingen die we in maart kregen een slechte zaak. Die maken beleggers voorzichtiger. Toch blijf ik er bij dat we in april of eventueel mei een stevige daling gaan zien. Het vervelende voor mij is het feit dat ik eerst ongelijk moet krijgen want hoe meer beleggers gaan twijfelen een de komst van die daling, des te sneller zal deze daling komen.
Tostrams heeft vanochtend op CNBC gesteld dat de richting van de beurs onbeperkt naar boven is, dus vanuit die hoek krijgen beleggers nog altijd een prachtig positief beeld voorgeschoteld. Dat is dan weer een goede zaak.
Wat te doen?
Hoe u het ook doet, u moet ALTIJD zorgen voor een situatie waarbij u niet in de problemen kan komen, wat de beurs ook doet. Ik heb zelf daarom twee besluiten genomen:
1. Ik heb alleen nog maar kwaliteitsaandelen (hoekstenen) en supergoedkope aandelen van zeer winstgevende bedrijven in bezit. Aandelen waarvan ik zeker ben en die ik ook in een algemene beursdaling wel in bezit hou en dan eventueel goedkoper bij ga kopen.
2. Ik heb afdekkende posities ingenomen die mij bij een daling van de beurs winst opleveren en het verlies op de aandelen die ik in bezit hou voor de korte termijn compenseren. (Mijn aandelen zullen op de lange termijn zeker weer goedkomen, want ik heb de juiste aandelen in bezit)
Komt de beursdaling dus niet, ik ben immers ook maar een mens en kan het mis hebben, dan loop ik een verlies op bij de afdekkende posities, maar dat verlies is ruim goedgemaakt met de winst op mijn goede aandelen. Ik maak dan minder winst dan mogelijk was, maar hoe dan ook, ik win altijd. Dat lijkt me op zich dus geen ongezonde manier vermogensopbouw. Doe er uw voordeel mee.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?