vrijdag, mei 19, 2006

 

Wanneer uit te stappen?

Nu we een week flink aan het dalen zijn, krijg ik de eerste mailtjes van beleggers die nu toch ernstig klem zijn komen te zitten.
Beleggers die geen mix van aandelen kozen, maar alleen maar in de hoogst speculatieve aandelen zijn gestapt. Beleggers die het kopen van verzekeringen op hun beleggingen overbodig vonden en nu geen compensatie voor de opgelopen verliezen hebben.
Zelfs na een enkel weekje dalingen in goud, grondstoffen, mijnfondsen en techfondsen is het voor sommige van die beleggers al te laat. Ze belegden ook met vrijwel maximale margin, zodat ze ook maximaal van de stijgingen konden profiteren. Ik was tot een week geleden maar een sukkel dat ik me niet inliet met marginbeleggen.
Nu ineens komt de bank bij ze met de vraag bij te storten en gaat in heel korte tijd een flink deel van hun portefeuille verloren.
Bijstorten lukt ze namelijk niet, want er werd in feite niet voor niets met geleend geld belegd. Vandaag zal voor enkele van die beleggers het doek al vallen. De bank gaat keihard posities sluiten. Sluiten tegen elke koers. De andere beleggers moeten maar hopen dat dit gedwongen aanbod geen nieuwe golf verkopen losmaakt, met weer een flinke daling tot gevolg.
Zonder discipline beleggen werkt prima als de beurs maar blijft stijgen. In zo'n beurs is iedereen expert en ben je als voorzichtig opererende belegger in de ogen van de highflyers maar een sukkeltje. Je kan immers veel meer winst maken door alle remmen los te gooien. Net als eind jaren negentig kwamen er dit jaar beleggers die zich exclusief bezig hielden met hoog speculatieve aandelen. Echter zijn beurscorrecties onvermijdelijk. Een goed belegger weet dat en zorgt ook voor verzekering. Beleggers die al meerdere golven meemaakten, nemen juist ook winst als de waarderingen te extreem worden.
Alle lezers van de nieuwsbrief hebben tijdig mijn visie en waarschuwingen gekregen. Ik heb niet gezegd dat de bodem er op die en die datum uitging, maar ik heb wel, tegen de markt in, aangegeven dat ik het onderhand voldoende vond. Tijdig werd uit de dollar gestapt en overduidelijk heb ik de laatste weken en maanden keer op keer aangegeven dat ik een groot deel van mijn portefeuille cash maakte.
Zelfs als ik vandaag vol zou instappen heb ik alle aandelen die ik eerder verkocht dan nu weer goedkoper in handen krijgen. (Op Berkshire Hathaway na)
In tijden van onzekerheid en grotere beursbewegingen zoeken beleggers allereerst weer naar kwaliteit. Laat dit voor u de leidraad zijn in wat voor aandelen u weer kunt gaan opbouwen. We hebben echter amper een correctie gezien als we deze daling vergelijken met de dalingen in de jaren tachtig en negentig. We zijn echter werwend geraakt met een beurs die (mede door manipulatie in Amerika) nog amper van zijn plaats kan komen.
Als u gaat instappen, doet u dat dan niet blind en houdt u ook dan een strikte stop loss aan. Natuurlijk kan u nog weer een keer gedwongen moeten verkopen, maar een paar procent verliezen is lang zo erg niet als tientallen procenten verliezen omdat te vroeg weer werd ingestapt.
Discipline en kennis van de markt. Het zijn uiteindelijk de zaken die ook een belegger als Warren Buffett rijk hebben gemaakt. Hij miste in 1998/2000 de grootste stijging ooit. Achteraf heeft hij zijn gelijk gehaald. Hij is nu enkele procenten van zijn vrije vermogen in kwaliteit aan het kopen, net nu particuliere beleggers geconfronteerd worden met verliezen op hun speculatieve aandelen en totaal niet denken aan kopen in een dalende markt.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?