dinsdag, november 15, 2005

 

Een lage K/W zegt ook niet alles

Ik kocht ooit in Amerika een ADR aandeel vanwege de lage K/W van 2.
U leest het goed, de koers van het aandeel was twee keer de winst.
Ik betaalde indertijd $6 per aandeel.
Helaas ging de winst al vrij snel iets terug zodat een jaar later uitgekomen werd op een K/W van 6. Ik bleek op vrijwel het hoogste koersmoment gekocht te hebben. Een K/W van 2 wilde in dat opzicht niet zo veel zeggen.
We zijn nu 10 jaar verder en het aandeel staat na een splitsing 2 voor 1 nu op $5,60 en de K/W is nu nog altijd slechts 4,3. De winst neemt dit jaar weer met 25% toe en de omzet zal uitkomen op een plus van 25 tot 30%. (Ik heb zelf vrij snel na de splitsing mijn 100% winst genomen door de helft van mijn aandelen te verkopen.)
De orders in portefeuille verdubbelden tot $13 miljoen aan waarde.
Het aandeel keert 3,5% dividend uit, een payout ratio van 38%. De intrinsieke waarde is berekend op $4,47 per aandeel.
Dit aandeel is dus in ieders boekje goedkoop te noemen. Het bedrijf is werkzaam in zowel Amerika als China en haar producten zijn in de markt hooggeprezen.
Het is alleen geen enorm bedrijf, u zag dat al aan de omvang van de toekomstige orders. Heel de marketcap van het bedrijf is 36 miljoen US$. U kan dan al berekenen hoeveel aandelen er uit staan als de koers $5,60 doet.
We zien ook dat de vice-president van het bedrijf al heel 2005 zijn aandelen aan het verkopen is. Hij verkocht in 2005 al voor 1,2 miljoen dollar aan aandelen. Voor een Chinees een enorm vermogen waarmee hij nu tot de nieuwe rijken van China zal behoren. Het is de vraag of deze man nu nog zijn volledige energie in het bedrijf stopt, of dat hij er nu een Westers achtige levensstijl en mentaliteit op na houdt en vooral geniet van zijn leven en rijkdom. Als aandeelhouder heb ik uiteraard liever een Chinees aan het roer met een Chinese mentaliteit.
Het is dus zeker een goedkoop aandeel, maar ook een aandeel waarvoor een engelengeduld nodig is. Over 10 jaar gezien is er wel winst, maar procentueel gezien valt het wel mee en ik moet ook vooral blij zijn dat ik begin 2004 een stuk winst nam en mijn initiƫle investering weer vrij kwam.
Dit aandeel heeft alles wat Buffett interessant vindt, behalve...
Het is pertinent geen marktleider. Het is een kleine speler met weinig marktinvloed en kan de markt dus niet naar haar hand zetten. Het bedrijf is te klein om nieuwe markten te betreden en is en blijft overal een kleine leverancier. Hoe goed een product ook is, klanten kijken ook naar het merk dat op de doos staat. Tien jaar later is de omvang van het bedrijf niet meer dan het marktgemiddelde gegroeid. Ze missen de kracht om door te stoten. Ondanks de lage K/W en de groei van het bedrijf is het geen fantastische belegging geweest. Ik ben benieuwd hoe het er over tien jaar uitziet. De aandelen gaan de plank weer op.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?