vrijdag, oktober 28, 2005

 

Worldcom


Bij dit bedrijf werd indertijd voor in totaal 11 miljard dollar aan fraude gepleegd. Gisteren werd bekend dat de zakenbanken waarmee het bedrijf werkte nu ook 651 miljoen dollaar schadevergoeding moeten betalen. Die zakenbanken hebben veel te weinig vragen gesteld toen Worldcom ze vroeg obligaties uit te geven.
Beleggers hadden mogen verwachten dat de gerenommeerde zakenbanken hun huiswerk wel gedaan zouden hebben, maar dat viel tegen. Als de banken ook maar de meest elementaire vragen gesteld zouden hebben hadden ze die obligaties nooit uitgegeven. Nu werd alles klakkeloos als opdracht aangenomen en aldus draagden de banken hun steentje bij aan de fraude die uiteindelijk 11 miljard dollar bedroeg. In de 651 miljoen dollar zitten ook een paar dollar die door de oud topmensen van Worldcom is bijgedragen.
Ik weet nog goed dat ik in die tijd mijn zware bedenkeningen bij de adviezen van de zakenbanken heb gepubliceerd. Ik kreeg er toen heel wat kritiek op, van lezers die mijn beschuldigingen aan het adres van de zakenbanken maar onzin vonden. Immers waren dat banken van naam, die deden hun werk wel, daar konden we als beleggers echt wel op vertrouwen. Wie was ik dat ik hun goede naam door het slijk durfde te halen...
Ook ik verloor uiteindelijk veel geld in de opvolgende crash die heel de tech en Internet sector maar feitelijk heel de beurs raakte. Een geleerde les, als het ruikt naar fraude, als het eruit ziet als fraude en als het voelt als fraude, dan maakt het niet uit wie de aanbieder is, reken er maar op dat het dan ook fraude is.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?