dinsdag, oktober 25, 2005

 

Een (tijdelijke) bodem?

Door H. Twaalfhoven


Allereerst is mijn verhaal geen advies, maar meer een serie punten om te overdenken bij de strategie voor de komende weken.
Als ik kijk naar het gerommel van vorige week waar de oktober-expiratiebelangen hoogtij vierde, denk ik dat vrijdag een draaipunt is geweest. Ik let dan op de RSI van de AEX, de S&P en RDS (welke donderdag met de kwartaalcijfers komt). Alle drie staan vrij laag, wat een bodem zou kunnen markeren. Bij de AEX zou een omkeer op 385 het begin kunnen zijn van een rechterschouder welke oploopt tot ca 400. Dit houdt in dat, als dit kop-schouder-patroon geldig zou zijn, de AEX daarna kan doorzakken naar de 365. Bijkomend punt van overweging is dat de indices begin oktober aan hun afdaling begonnen, welke ongeveer 3 weken duurde en waarbij de AEX zo'n 20 punten verloor. Deze afdaling werd verklaard door allerlei zorgen, welke de komende tijd als "al ingecalculeerd" zullen worden bestempeld. Maar net als de najaarsstormen, hoort deze daling gewoon bij oktober. Als laatste punt van overweging zou ik de zomerrally van 2003 willen meegeven. Deze kwam in september zonder brandstof te staan, waarna het de top in de rest van dat jaar nog wel kon benaderen maar niet meer overtreffen. Dus zonder meer een rechte lijn doortrekken naar de 450 of hoger zou ik zelf niet doen.



www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?