donderdag, oktober 27, 2005
De ontwikkelaar van deze emissievrije auto is zijn leven niet zeker
De ontwikkelaar van de auto die zonder benzine kan rijden is geen vriend van oliemaatschappijen en overheden. Figuurlijk gezien heeft hij een prijs op zijn hoofd staan. Letterlijk is het zo dat enkele van zijn voorgangers een onnatuurlijke dood zijn gestorven. Het is dus niet helemaal fictie.
De prijs op zijn hoofd zal bijzonder hoog kunnen zijn, want zijn grootste vijanden zijn zo'n beetje de meest winstgevende bedrijven ter wereld, namelijk de oliemaatschappijen. Vergeet daarbij overigens de overheden van deze wereld niet! Daarover verderop meer.
De auto waarover ik het heb rijdt op een staaf zink van zo'n 100 kilo en kan daar mee rijden totdat heel die staaf is omgezet tot geoxideerd metaal. Met dat staal kan Hoogovens dan ongetwijfeld nog wel wat doen. In de omzetting van Zinc naar geoxideert staal komt geen emissie vrij.
Nu zijn er enkele nadelen te noemen. Immers iedere 800 kilometer een staaf staal van 100 kilo verwisselen is onpraktisch. Daarbij, hoe gaat die staaf dan vervolgens naar de hoogovens gebracht worden? De auto rijdt nu zonder emissie, maar de vrachtauto die deze staven moet vervoeren zal ongetwijfeld voorlopig nog niet zo'n mooie motor hebben. Daarbij, hoeveel kost het om die zink te delven? Het lijkt nu ook wel alsof we Zinc in overvloed hebben (het op drie na meest gedolven staal) maar als het veelgevraagd wordt, dan ontstaat net zo'n probleem als met olie.
Ondanks de nadelen is de motor van deze auto het schrikbeeld van de olie-industrie. Een motor zonder olie. Als het nog niet verboden is, dan zal zeker nog wel een poging gedaan worden om de ontwikkeling of het in productie brengen van deze auto te frustreren.
Denk daarbij ook aan de overheid. Immers op olie kan je belasting heffen, maar kan je dat ook op een staaf zink van 100 kilo? Wel een beetje raar als een bouwer een hal gaat bouwen en dan geen zink meer kan gebruiken omdat het schreeuwend duur is geworden, puur vanwege de brandstofbelasting. We zien nu hetzelfde probleem bij het bakvet. Het is milieuvriendelijker en veel goedkoper, maar we mogen er niet op rijden omdat we dan geen brandstofbelasting betalen. De overheid ZEGT wel dat ze het milieu wil sparen, maar dat is onzin. De overheid wil boven alles eerst belastinggeld zien. Al zou rijden op bakvet 100% schoon zijn, als er geen belasting op geheven kan worden zal het verboden blijven. De oliemaatschappijen en de overheid zijn daarom nog altijd dikke maatjes. Vooral dat punt is een enorme rem op de ontwikkeling. Van de overheid mag blijkbaar op dit beleidspunt geen lange termijnvisie verwacht worden.
Kijkt u op deze link voor de auto die op zinc rijdt: http://www.isracast.com/tech_news/231005_tech.htm
Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl