vrijdag, oktober 07, 2005

 

Alles volgens plan

Door Herman Twaalfhoven


Helaas is dit verhaal een beetje mosterd na de maaltijd. Maar daarom niet minder van waarde hoop ik. Wat we de afgelopen tijd hebben gezien is een flinke reliefrally na Katrina, ondanks de enorme schade. Daarna werden de beleggers bang voor Rita, dus weer een dip bij de beurs. Vervolgens weer een reliefrally omdat dit keer de schade mee viel, gevolgd door windowdressing aan het einde van het kwartaal. Begin van de week zag alles er nog rooskleurig uit en begonnen de koopadviezen van diverse kanten binnen te stromen. Dinsdag heb ik zelf wat puts gekocht op basis van de grafiek van vorig jaar. We zagen ook toen in de eerste week van oktober een forse opleving (pensioenfondsen die de premies omzetten in aandelen?) Echter was ik wel van mening dat alle schade toch eens een keer moest opbreken. De golf van Mexico is bezaaid met booreilanden en productieplatforms. Dit zijn toch complexe installaties die niet even in een verloren uurtje gerepareerd kunnen worden. Hierdoor zal de olieproductie maanden beneden het normale niveau liggen. Dat de diverse regeringen hun reserves aanspreken is slechts tijdelijk omdat deze t.z.t. ook weer aangevuld dienen te worden. In dat opzicht biedt het geen lange termijn oplossing.
Daarbij komt ook nog dat eindelijk de ogen open gaan voor de oplopende inflatie, aangejaagd door de dure olie. De afgelopen weken werd dit stelselmatig genegeerd en ik heb ook niet echt de euforie begrepen bij de "definitieve" doorbraak van de 400-grens.
Wat dichter bij huis viel mij op dat het afgelopen half jaar ca 2 mlrd aan o.a. de beleggingsfondsen is onttrokken door met name de particuliere belegger. Diezelfde particulier die dit en volgend jaar aardig aan het ontsparen is. Helaas zie ik nog geen tekenen dat dit geld massaal in onze economie wordt gepompt. Dus zal het wellicht worden gebruikt om het hoofd boven water te houden. Gezien het stijgend aantal gedwongen huisverkopen, wordt dat steeds moeilijker.
Maar het zou mij niets verbazen dat na de schrikreactie de beurs weer kan oplopen. Mijn puts heb ik dezelfde dag weer verkocht omdat de AEX (toen) nog te sterk was. Helaas te vroeg.



www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?