zaterdag, oktober 01, 2005

 

Blijf als beurs belegger wel nadenken

Wat je allemaal meemaakt...
Als eigenaar van een beleggingsservice gebeurt het vaak dat mensen mij bellen en met allerlei vragen over onze beleggingsstrategieën. Soms hebben beleggers ook echt kritische vragen en dat is een goed teken, want tenslotte is een abonnement op een beleggingsstrategie iets waar je goed over na moet denken, zonder dat het overgaat in te goed nadenken. Te goed nadenken leidt tot teveel twijfel en daar hebben de Engelsen een mooie term voor: analysis paralysis.

Deze week had ik ook iemand die belde en kritische vragen stelde over onze Momentum Trading strategie. De persoon in kwestie wilde weten of we niet teveel risico namen door te beleggen in volatiele aandelen en wat we doen om dat risico te beperken. Op zich heel goede vragen, maar nadat ik hem dit zo goed mogelijk beschreef vertelde hij me doordleuk dat hij zelf ook "een beetje" in volatiele aandelen handelde. Hij had een aandeel op de Nasdaq een maand geleden aangeschaft voor $16 en het ding noteerde nu nog $10 (!!!).

Deze persoon leest al tijden de nieuwsbrief van Beursbox waar ik zelf en Tom Lassing in artikelen veelvuldig aandacht hebben besteed aan het op tijd verlies nemen als een aandeel niet doet wat je had verwacht. Zowat iedere week komt dit onderwerp wel een keer voorbij.


Om moedeloos van te worden....
Ik moet u eerlijk vertellen dat ik daar soms een beetje moedeloos van wordt. Enerzijds kritische vragen stellen omtrent een proefabonnement, anderzijds aandelen zonder analyse en zonder exit-plan kopen terwijl we er in onze nieuwsbrieven al zo vaak aandacht aan hebben besteed. Gelukkig heeft deze persoon begrepen dat hij zo niet door moet gaan en een proefabonnement genomen.

Tegelijk baart het me echter zorgen, want dit is iemand die ik toevallig sprak. Zodra ik de telefoon neerlegde vroeg ik mij gelijk af of dit nu toeval was, of dat er nog meer beleggers zó ondoordacht te werk gaan. En als dat zo is, hoeveel?

Neem op tijd verlies
Mensen, zorgt u er alstublieft voor dat u uw huiswerk maakt als u een positie inneemt. Goed uw huiswerk hebben gedaan betekent dat u aan iemand anders kunt uitleggen waarom precies u dat aandeel koopt, wat u ervan verwacht en waarom u dat verwacht. Besef vooral ook dat zelfs dan de kans bijna 50% is dat u een foute keuze maakt. Bepaal dan ook vooraf bij welke koers u het aandeel weer van de hand doet, want verlies beperken is de belangrijkste stap naar een goed rendement.


Jack Hoogland
www.stocktradingexpert.com
www.beursbox.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?