woensdag, augustus 24, 2005

 

Waarin te beleggen

Gisteren kreeg ik, het is serieus waar, een mail van een lezer die 40 gekochte opties in bezit had. 20 daarvan gekochte calls en 20 gekochte puts.
Hij schreef me, en ik ben er nog verbaasd over: "ik heb eigenlijk geen verstand van opties en heb alleen in het weekend tijd eea te volgen".
Ik kan zo'n situatie het beste omschrijven met iemand die zijn portemonnee boven de toiletpot omkeert en de knop om door te trekken al aanraakt.
Wat of er nog aan zijn situatie te redden was? Het onderliggende aandeel moet in de aankomende vier weken nog 20% dalen om de put opties nog wat waard te maken en de gekochte call opties staan nog net in intrinsieke waarde.
Nu dat de AEX de onderkant van de tradingrange aan het testen is een hopeloze situatie en ik zie het geld al in de toiletpot in de richting van het kolkje verdwijnen.
Ik heb geen idee hoe iemand er toe komt om opties te kopen zonder er verstand van te hebben en zonder er de tijd voor te hebben? Ben ik dan al die jaren voor niets de Beursbox nieuwsbrief aan het schrijven?
Ik had voor de lezer geen goed bericht te melden. Naar mijn idee moet hij vanochtend afscheid nemen van de hele positie en blij zijn met wat er nog over is. Immers, als de AEX inderdaad omlaag doorbreekt kan het maar zo zijn dat hij over enkele weken (ze lopen tot september) niets meer in handen heeft. Iemand die er geen verstand van heeft moet er van af blijven, of een abonnement op een goede service nemen.
Een heel dure les voor deze belegger. Met het geld dat verloren is had heel de familie een seminar bij Bert van Arkel kunnen bijwonen (en die seminars zijn in geld uitgedrukt niet goedkoop), maar achteraf gezien was zo'n seminar een koopje geweest! Immers was dan dit fortuin dan niet verloren gegaan.
Jammer dat we slechts als het kalf verdronken is de put dempen. Hopenlijk is dit artikel nog op tijd om andere startende beleggers te behoeden voor een dergelijke dure blunder.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?