woensdag, december 24, 2014

 

Je visie op goud was onjuist

Ik kreeg deze week het verwijt van een bezoeker dat mijn visie op goud onjuist was. De bezoeker was teleurgesteld dat goud was gezakt van een hoogste koers rond de $1900 in 2011 naar $1200 nu. Ik kan me dat voorstellen. Ik had het ook liever anders gezien, maar de markt besloot dat het zo moest zijn.
Waar het echter vooral fout ging bij die koper van goud, was het feit dat er door hem was gespeculeerd op een goudstijging.
Dat terwijl ik altijd heb aangegeven dat goud een soort brandverzekering is. Mocht de brand uitbreken, namelijk klappen van de ballon rondom de euro of dollar, dan zal het bezit van goud zich uitkeren. De brand is echter nog niet uitgebroken. Wat wel jammer is, en die mening deel is, is dat de waarde van goud fors minder is dan deze eind 2011 was.
Het is een moment opname. De goudprijs kan bij een volgende momentopname $1000 zijn of $1500. Zolang de brand rondom de euro en/of dollar nog niet is uitgebroken, is alles mogelijk.
Wat ook nog kan, is dat de brand uitbreekt rondom de papieren goudhandel. Voor iedere echter ounce goud, gaan er namelijk 100 papieren gouden ounces rond. Ook die ballon kan een keer klappen.
Vanaf dat moment is de kans groot dat de nu ontevreden goudbezitter helemaal niet meer zo ontevreden is.
Maar het is de vraag of je echt blij wordt van je verzekering.
Ik heb namelijk nog nooit iemand zien juichen bij het afbranden van zijn huis alleen maar omdat er een brandverzekering was afgesloten.
In die zin is goud kopen op zijn best een doekje voor het bloeden.
Maar heb je geen goud als de pleuris uitbreekt, dan doet het pas echt zeer. die mening ben ik nog altijd toegedaan. Ik heb dan ook nog altijd liever goud dan euro's als spaargeld.

Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?