dinsdag, april 27, 2010

 

Leren beleggen (Ivo M.)

Deze reactie werd ontvangen naar aanleiding van het uitgeven van versie 1.2 van het rapport "Leren Beleggen".

Beste Tom,
Ik vind het toch fijn dat je een gedeelte "psychologie" toegevoegd hebt aan je leidraad. Psychologie is bij beleggen naar mijn mening zeker zo belangrijk als het "weten hoe je moet beleggen". Hoe dikwijls laten (zelfs redelijk ervaren) beleggers zich niet meeslepen door euforie wanneer de winsten binnenstromen of door ontgoocheling na enkele "foute" beleggingen? Je zal ongetwijfeld uit reacties al gehoord hebben dat beleggers één verlieslatende investering niet kunnen vergeten na misschien wel 5 of meer winstgevende. Hoeveel beleggers hebben de beurs niet definitief de rug toegekeerd na de laatste crash? Ik heb op het werk collega's wiens partner eveneens een beroep heeft en hun tienduizenden euro's laten verkommeren op een spaarrekening. Ze denken blijkbaar dat het op de beurs altijd bingo is. NOOIT nog aandelen, zeggen ze dan!
Ik ben enige kostwinnaar en toen mijn echtgenote hoorde dat mijn verlies vorig jaar was opgelopen tot 55%, verklaarde ze mij zot en verweet me dat ik onverantwoord bezig was en dat ik onmiddellijk moest stoppen met beleggen. Ik kon het verlies van tienduizenden euro's niet zo laten en bleef stiekem koppig verder beleggen en maakte zoals ik in mijn vorige mail al schreef, bijna het volledige verlies goed door de moed die mij door jou en andere beursbriefuitgevers werd ingesproken.
Sindsdien laat ik mij niet meer zot maken door schommelingen. Ze zijn er en zullen er (gelukkig) altijd blijven. Zij leren je wel alert te blijven wat niet hetzelfde is als euforie of ontgoocheling. Ik kijk wel af en toe wat individuele posities doen maar concentreer me vooral op het globale plaatje. Zolang dat goed zit, maak ik me geen zorgen.
Persoonlijk vind ik het goed als je eerste investering niet het gewenste resultaat oplevert: je staat gelijk met je voeten terug op de grond en zal de volgende keer wel beter geïnformeerd tewerk gaan.
Ik leer gelukkig nog elke dag bij maar dat helpt me om mijn strategie te verfijnen.
Ik heb net je eerste beleggersstrategie opgeslagen en ga het morgen eens grondig doornemen. Er zal zeker iets leerzaams bij staan!!!
Het rapport nog niet opgevraagd? U kan het hier gratis opvragen: http://www.beursbox.nl/leren-beleggen.html

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?