vrijdag, oktober 23, 2009

 

Nooit meer wakker liggen van dalende aandelenkoersen? (2)

Gisteren stond er een stukje van Ton Winter in de nieuwsbrief.
Terecht kreeg ik de vraag hoe zich dat verhield met een heftig artikel dat in De Telegraaf stond.
http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/beleggen/2983781/__Analyse__Quality_opent_goocheldoos__.html
Hierin stelt Herman Bouter dat dit verhaal maar shady is.
Dat verbaasde me, omdat ik Ton Winter ken als iemand die niet zomaar in zee gaat met een partij.
Ik heb hem dus maar eens even gevraagd hoe het wat hem betreft zat.
Deze reactie werd door mij van via Ton van Quality Investments ontvangen:
De Italic tekst is van Herman Bouter.

De eerste vraag is dan hoe de aanbieder het rendement van 8% per jaar kan garanderen? De overlijdensrisicoverzekering levert geen stuiver op, zolang de verzekerde in leven blijft.
Dus hoe is het mogelijk dat de aanbieder u gegarandeerd 8% per jaar kan uitkeren?


Quality Investments kan de 8% garantie alleen maar aanbieden omdat wij het zogenaamde langleven risico hebben verzekerd.
Indien de verzekerde aan het eind van de looptijd nog in leven is keert de herverzekeraar de verzekerde waarde uit. Daar moeten wij uiteraard een behoorlijke premie voor betalen.
De volgende formule geeft dan ook duidelijk aan hoe het 8% rendement tot stand komt :

8% rendement = uitkering verzekerde waarde aan het eind van de looptijd of bij eerder overlijden – (aankoopprijs polis + kosten + koopsom herverzekeringspolis + premie gedurende de looptijd).
Dus het is absoluut geen vage garantiestructuur zoals Dhr. Bouter dat in zijn artikel beschrijft, maar zuiver een eenvoudige rekensom waarbij de uitkering afkomstig is van internationale topverzekeraars als Axa, Allianz, Mass Mutual en ING.

Ik ben bang dat Dhr. Bouter niet volledig de prospectus heeft gelezen. Dat is uiteraard jammer en geeft consumenten een verkeerd beeld. Ik heb hem ca. een maand geleden aangeboden om opnieuw ons product te onderzoeken maar dan wel volledig! Dit met name omdat hij een klant heeft welke graag bij ons wil investeren. Na een telefoongesprek van een halfuur durfde hij de uitdaging niet aan ondanks mijn geste om zijn uren te vergoeden.
Kortom het eenvoudige feit dat je een overeenkomst met de Telegraaf hebt om regelmatig columns te schrijven houdt nog niet direct in dat je altijd de juiste conclusies trekt.



www.beursblogger.nl

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?