dinsdag, oktober 09, 2007

 

Gebruik, of misbruik?

De koersmanipulatie door de eigenaar van IEX wordt op IEX doodgezwegen. Wel is de columnist die mij indertijd voor nitwit uitmaakte nu ineens aan het schrijven over handelaren die slim zijn als ze een stoploss zien liggen. Hij schrijft nu: Je ziet een stoploss order liggen en als handelaar probeer je de limiet te triggeren. Als je het systeem gebruikt, is het dan misbruik?
Dat terwijl ik indertijd een onwetende hondendrol was die dacht dat de professionele partijen een inzicht hadden dat er volgens hem niet was. Ik begrijp even niet hoe hij dan nu 'ineens' kan schrijven dat het slim is om de ruimte die er dus blijkbaar wel was te gebruiken. Ze hadden dat inzicht volgens hem toch niet? Het was toch geheim? Ik was toch stom omdat ik het vermoeden had dat het niet meer geheim was?

Jammer is het dat sommige schrijvers zichzelf zo in een ivoren toren plaatsen dat ze hun vergissingen niet eens durven toe te geven.

Ondertussen ben ik wel benieuwd hoe de rechter gaat oordelen. De stoploss was immers indertijd geacht om 'onzichtbaar' te zijn. Dat was toen ook het standpunt van die IEX columnist. Dat geheim zijn van de stoploss was wat particuliere beleggers was voorgehouden. Als dan juist een IEX columnist gaat schrijven over 'slimme handelaren' die gebruik maken van een kennisvoordeel waarvan de andere partij niet weet dat dat voordeel er is, ben je dan slim, of ben je een oplichter? Als ik rechter was, dan zou ik kiezen voor het laatste. Bij IEX denken ze er nu anders over. Ik vind dat niet netjes. Eigenlijk zouden de IEX lezers nu moeten vragen aan iedere individuele columnist van IEX hoe ze erover denken. Het geeft dan goed aan met wat voor mensen en wat voor bedrijf u als particuliere belegger te maken heeft. Wat of de rechter ook zegt, is op deze manier 'gebruik' maken van gegevens een nette manier van werken?
Mag van professionals niet een 'nette manier van werken' verwacht worden? Mag van een site als IEX en haar eigenaren niet de hoogste standaard van net handelen naar de klanten toe verwacht worden?

Had IEX haar lezers niet moeten waarschuwen tegen deze praktijk, in plaats van er 'gebruik danwel misbruik' van te maken? De winst voor de eigenaar van IEX ging ten koste van de lezers van IEX. Ze achten hun lezers dus blijkbaar niet zo heel hoog.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?