maandag, juli 02, 2007

 

Ik leer over de beurs nog dagelijks bij

Ik heb mijn beleggingsacties van 1998/1999 eens neergelegd naast mijn beleggingen van de eerste helft in 1997... Wat een verschil! Ook toen was ik al trendbelegger, maar net als iedereen toen, keek ik in 1998/1999 niet zo naar de bedrijfswinsten. Yahoo, Lycos, Amazon en Microsoft noteerden gewoon met een K/W tussen de 60 en 100. Wilde je wat doen, dan moest je gewoon mee.
Nu kijk ik wel uit, maar toen was ik inderdaad iemand die net zo makkelijk mee ging en niet alleen in de grote namen. Ik had toen ook een aandeel als Internet Cap Grp Inc... Ik keek gisteren eens na wat die jongens nu doen... Nog altijd een K/W van 500! Kortom nog altijd de belofte dat morgen de winst komt. Waar leven ze van? Ook had ik het aandeel Qad Inc... Nu nog altijd een K/W van 62! Mijn portefeuille bestond in die prachtige periode uit veel te veel gokjes en te weinig kwaliteit. Dat was op dat moment niet erg, want alles ging omhoog, maar toen de klap kwam, kwam deze ongehoord hard in juist de aandelen van de bedrijven die nooit winst gemaakt hadden.
De pulp van toen is nu, een generatie later, nog altijd troep.
De les die ik u vandaag wil meegeven: leer ook van mijn ervaringen en constateer niet zelf ook over een kleine tien jaar dat de troep die u vandaag kocht dat over tien jaar nog is! Kies dus voor degelijke beleggingen in winstgevende bedrijven. De kans op een waardeloze belegging is daarmee enorm veel kleiner geworden.
Als u dus een ergens een beleggingstip leest, is de eerste vraag die u uzelf stelt: 'Maken ze ook winst?"
Als het antwoord nee is, trap er dan niet in!


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?