dinsdag, februari 06, 2007

 

China Beurs Bubble

Wie vooral in de Amerikaanse financiƫle pers kijkt, die ziet nu de combinatie van de woorden China en bubble keer op keer terugkomen.
Ze hebben geen ongelijk, maar...
In China zien we het begin van de Bubble. Denk even terug aan 1997. Dat was het begin van de Amerikaanse bubble. Het duurde tot 2000 voor deze uiteenspatte.
Het is dus prima om het te hebben over de bubble China, maar het is naar mijn idee veel te vroeg om er dan nu al definitief weg te blijven. Immers kan deze ballon waarschijnlijk nog wel wat hebben.
Toch ben ik momenteel geen belegger in China.
Ik verkocht op 27 dec ook mijn China aandelen en ben daar heel gelukkig mee.
Nog altijd zie ik die aandelen corrigeren en zolang dat het feit is, heb ik geen haast om terug te keren. Immers, ook in een hype markt gaan koersen wel eens omlaag. Mijn uitstap scheelde me een verlies van tussen de 10 en 25% per positie. Dat verlies hebben de beleggers die mijn stukken overnamen nu mogen doorleven. Aandelen zijn immers altijd van iemand. Het is de kunst om niet die 'iemand' te zijn als de koersen omlaag komen. 2000/2001 en 2002 leerde ons dat te snel in de daling instappen ook niet slim is. De helft van mijn persoonlijk toen opgelopen beursverlies is toe te schrijven aan te snel weer oppakken van aandelen die uiteindelijk tot aan de bodem gingen.


Tom Lassing

www.beurz.com

Labels: , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?