woensdag, november 22, 2006

 

Aandelen in twintig jaar niet zo aantrekkelijk

Dat was de kop waarmee een grote beleggingsfondsen speler in het veld nu aandacht probeert te trekken.

Het is naar mijn idee een waarschuwingsignaal van enorme proporties. Hoe vaak ging het niet verkeerd toen 'de experts' zeiden dat het alleen maar beter kon worden?

Ik wil niet stellen dat ze pertinent ongelijk hebben, immers, ook een ouderwets wijzerhorloge dat stilstaat, staat twee keer per etmaal precies gelijk. Toch is het een raadsel waarom ze tot deze stellig overtuigde conclusie komen.

Wat mij betreft voelen aandelen pertinent niet goedkoop aan. Natuurlijk zien we de gemiddelde K/W bij index aandelen nu lager zijn dan eind jaren negentig. Dat was de overdrijving van toen, dat maakt de aandelen nu nog niet goedkoop en aantrekkelijker dan ooit eerder in de afgelopen twintig jaar.

Naar mijn idee is het bedrijf dat met deze kop komt, behoorlijk aan het overdrijven. Als de aandelen echt zo goedkoop zijn, waarom kwam dit bedrijf dan niet in maart 2003 met deze mededeling. Toen stond de AEX index 50% lager. Was dat dan niet een betere tijd? Als hun huidige bewering juist is, dan moet het de aankomende drie jaar nog beter gaan dan 100% in drie jaar aan indexwinst... toch?

Of zouden de aandelen aantrekkelijk kunnen zijn, zonder dat er een koersstijging aan vast zit? Als dat zo is, dan vraag ik me af wat dan precies zo aantrekkelijk is. Op mijn bankafschrift vind ik ze alleen maar aantrekkelijk als er enorme winsten mee gemaakt zijn. Als u de deskundige dus moet geloven, dan kunt u vol in de index beleggen. Je moet het maar durven zo vlak onder de 500 voor de AEX. Staan we eind 2009 al boven de 1000 voor de AEX? Ik zou die voorspelling niet durven te doen.

Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?