donderdag, maart 16, 2006

 

Naked Short

Gisteren een leuke vraag over dit gegeven. Het ging over een aandeel dat op de Naked Short lijst zou voorkomen.


Wat is het en is het ernstig?

De Naked Short lijst is een lijst waarop aandelen staan waarin marktpartijen een aantal dagen lang grote shortposities hebben ingenomen die niet gedekt worden door in kluizen aanwezige aandelen. Nu zult u denken dat dit natuurlijk de kern van short gaan is, namelijk verkopen wat je niet bezit. Echter is er normaal dan wel een voorziening getroffen dat je die aandelen wel kunt leveren als ze gevraagd worden. Bij naked short is dat er echter niet. Die aandelen liggen niet ergens in een kluis.
Stel dus even dat de koers van het aandeel fors stijgt en de partij die naakt short ging gevraagd wordt te leveren, dan zal deze in de open markt moeten gaan bieden op de aandelen en hopen dat hij ze kan verkrijgen. U begrijpt dat dit vreselijk uit de hand kan lopen als marktpartijen doorkrijgen dat er anderen naakt short zitten. Enorme koerssprongen kunnen het gevolg zijn, zeker als de shorters fors in de knel komen. In vroegere tijden heb ik hier in meegespeeld door mijn BeLassinglijke orders in te leggen. Verkooporders in vaak kleinere aandelen die 50% of 100% hoger dan de actuele koers lagen. Het legde me in 1999 geen windeieren.
Aan de andere kant kunt u er ook vanuit gaan dat een partij dat enorme risico van Naked Short pas neemt als hij/zij er zeer zeker van is dat er iets aan de hand is.
Zo ook bij het aandeel dat me gisteren werd voorgelegd. Het management is al twee jaar lang massaal aan het verkopen. Dit terwijl de koers recent al snel opliep van $0,50 tot boven de $2.00. Mogelijk zitten enkele shorters klem waardoor de koers opliep, want het management verkocht al flink op 0,50 en verkoopt nu nog harder. Wie zo'n aandeel in bezit heeft moet tijdig de winst nemen, want zodra de shorters weer glad zitten zal het aandeel snel heel veel waarde verliezen. 300% winst in 10 weken, daar hoef je toch niet lang over na te denken dacht ik zo. Minstens eigen geld terug en liefst nog wat meer. Restje eventueel aanhouden voor de hobby. Op zijn vroegst zal pas na jaren zo'n restje weer opleven. Genesis is bij mij zo'n restje waar ik na vier jaar weer ineens plezier van heb. Dynamotive is ook zo'n aandeel waarbij ik nu de helft van de eerdere helft verkocht heb.


Tom Lassing




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?