maandag, maart 13, 2006

 

Bescherming tegen dalende dollar

Wat is het risico van een dalende dollar voor ons Europeanen, en hoe kunnen we ons beschermen?


De eerste vraag die u zichzelf moet stellen is of u een dollar risico heeft.

Velen zullen snel denken van niet, maar vergis u niet, vrijwel heel de wereld heeft een afhankdelijkheid van de dollar en u dus waarschijnlijk ook. Al was het maar omdat bijvoorbeeld de belangrijkste fondsen op de beurs van Amsterdam bijzonder dollargevoelig zijn. Als u dus aandelen van die bedrijven heeft, of u heeft aandelen van beleggingsfondsen met aandelen in de dollargevoelige bedrijven, dan hebt u al een flinke dollargevoeligheid.

Naast dit alles heeft iedere centrale bank van elk Europees land een enorme hoeveelheid aan dollars in de kluizen liggen. Ik kan alleen maar hopen dat ze de voorraad zo klein mogelijk maken en tijdig inwisselen tegen oliecontracten. Ik vrees echter dat de nationale banken als makke schapen naar de slachtbank wandelen. Ze verkochten immers ook goud op het laagste niveau. Ik zie ze er voor aan dat ze nu hun grootste voorraad dollars ooit aanhouden. Misschien dat ik er maar eens een brief aan de Nederlandsche Bank aan moet wagen.

Een dalende dollar is weer goed voor de prijs van olie, omdat we bij een fors dalende dollar misschien tot wel twee dollar voor één euro gaan krijgen. In dat geval zou een vat olie nog maar 30 euro kosten... Dat wil zeggen, als de olieprijs dan al niet naar de 120 dollar gaat. Immers willen de sheiks dan graag iets meer dollars per vat ontvangen want die sheiks komen ook in Europa en willen dan niet duurder uit zijn. De sheiks gaan echter nog altijd akkoord met verhoudingsgewijs een aalmoes. De grote winnaars zullen als altijd de oliemaatschappijen zijn. Die maken het grote geld op de oliehandel, ook als de dollar fors zou dalen. Ze verhogen simpelweg de prijs aan de pomp, terwijl ze zelf amper hogere inkoopkosten hebben.
Dat we aan de pomp dus minder kwijt gaan zijn als de dollar daalt, is niet waarschijnlijk.

Hoe kunt u zich beschermen tegen een dalende dollar.

  1. Koop opties op de dollar. (Vraag uw bank/broker naar de mogelijkheden en risico's)
  2. Koop futures op de dollar. (Vraag uw bank/broker naar de mogelijkheden en risico's)
  3. Koop Turbo/Speeder Eur/USD. (Vraag uw bank/broker naar de mogelijkheden en risico's)
  4. Zorg dat u tijdig zoveel mogelijk uit direct aan de dollar gerelateerde zaken weg bent.
  5. Zorg dat u uw cash geld in een sterke valuta aanhoudt.

Ik kreeg recent de vraag of het bezit van goud een goede bescherming tegen een dalende dollar is. Dat is het naar mijn idee niet, omdat goud ook in dollars verhandeld wordt. Puur als bescherming tegen een daling van de dollar is het dus naar mijn idee geen oplossing.

Het kopen van put opties op dollargerelateerde aandelen in Europa is wel een overweging waard, maar nadeel is dat de timing bijzonder lastig is. Immers het gaat nu twee jaar slechts op de Amerikaanse beurzen, maar dalen deden ze niet. Put opties hadden dus geen bescherming geboden. Of het kopen van put opties dus achteraf gezien een haalbare kaart is, dat moet ik eerlijk gezegd betwijfelen. Feit is wel dat de Europese beurzen al flink gestegen zijn, vooral doordat Amerikanen, vooruitlopend op de daling van de dollar, nu vooral in Europa posities hebben ingenomen. Naar mijn idee is dat de belangrijkste reden voor de kracht van de Europese beurzen. Amerika staat nu al twee jaar stil, terwijl Europa prachtige beurstijden kent. Als iemand een betere reden voor de enorme verschillen tussen die beurzen heeft, dan hoor ik ze graag.

Is het makkelijk je als Europeaan te beschermen tegen de dalende dollar?

Neen, dat is het niet.

Beschermen/verzekeren kost geld en het is de vraag of de verzekering nog tijdens de looptijd van de verzekering tot uitkering komt. Het ziet er wel naar uit dat de dollar gaat dalen. Immers is Bernanke een sterk voorstander van het extra laten drukken van geld. Niet voor niets dat Bush hem graag wilde hebben. Het is ook Bush zijn beleid om de wereld volledig afhankelijk te houden van dollars en het Amerikaanse probleem in feite bij de rest van de wereld te leggen. U kunt als particulier maar het beste er voor zorgen dat uw kwetsbaarheid tegen de dalende dollar zo klein mogelijk wordt.

Mijn raad is dan ook dat u uw dollar kwetsbaarheid minimaliseert.

Hou geen dollarrekeningen aan (of haal de cash er af) en als u dollars cash in huis of op rekening heeft, wisselt u die dan steeds zo snel mogelijk tegen euro's in. Het houdt daarmee dus ook in dat u zich moet afvragen of u nu nog in dollargevoelige aandelen op de beurs zou willen beleggen. Ik weet dat ik een beleggers nieuwsbrief schrijf en dan 'moet' je dus vóór beleggen in aandelen zijn, maar fundamenteel begin ik ernstig te twijfelen over de richting van de beurs.

Liever zie ik de klap graag komen en pak ik daarna, tegen veel lagere koersen, de interessante aandelen weer op. Ik ben dan momenteel ook meer bezig met analyseren van aandelen die ik wil hebben NA de klap, dan dat ik bezig ben met het zoeken van posities die ik NU wil hebben. Vergeet u ook niet, de mooiste beursmaanden zijn normaal gesproken de maanden november tot en met maart.
Ik heb geen enkele reden aan te nemen dat het dit jaar enorm veel anders zal zijn. Ik zie eigenlijk veel meer redenen om heel erg bezorgd over de beurs te worden.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?