donderdag, september 29, 2005

 

Nieuwe fraudepoging, vooral interessant voor ondernemers!

Dit artikel werd ontvangen van één van de onvolprezen anonieme bijdragers aan Beursbox die ons ondersteunen met stukjes onderzoek. Waarvoor bij deze onze hartelijke dank! (Bijdrager leverde recent ook veel materiaal over Spaanse loterij aan)

Beste Tom,

Gisteren kreeg ik een gids genaamd Europages.
Blijkens het begeleidend schrijven was het de 23e uitgave, maar ik had er nog niet eerder van gehoord.
Een hele vragenlijst erbij met het verzoek deze in te vullen en terug te sturen met de kans op prijs uiteraard.

Ik keek bij de rubriek "belastingadviseurs" Nederland en trof daar 3 vermeldingen:
1. Arthur Anderson (bestaat volgens mij niet meer)
2. Cap Gemini (is volgens mij een automatiseerder die tegenwoordig samenwerkt met Ernst&Young accountants)
3. Johnson Controls International BV (maken volgens mij hoogwaardige schakelkastjes en zo)

Ik vond het steeds merkwaardiger worden en ik draaide het nummer dat bij Johnson Controls stond.
Het bedrijf dat ik aan de lijn kreeg was niet Johnson Controls.
Ik sprak daar o.a. met Dhr. van Wijle die echt van niets wist en al evenmin belastingadviseur was.
Het faxnr. dat bij zijn vermelding stond was niet dat van zijn bedrijf. Op zijn verzoek heb ik hem de pagina waarop zijn tel.nr stond bij "Belastingadviseurs" naar zijn echte faxnr. toegefaxt.

Mijn achterdochtsignaal stond inmiddels op rood en knipperde hevig.
In de aanbiedingsbrief bij de Europages stond het logo van "De Gouden Gids" met daarbij de vermelding dat dit bedrijf de officiële vertegenwoordiger van de Europages was.
Er stond ook een tel.nr. bij waarop ene Gerda op het antwoordapparaat verzocht een bericht achter te laten.

Toen rechtstreeks De Gouden Gids gebeld.
Zij hebben vorig jaar of het jaar ervoor contact gehad met Europages, maar van een samenwerking is het niet gekomen zo werd mij verteld.
Echter het tel.nr. dat Europages vermeldde, met dat antwoordapparaat van Gerda, is een doorkiesnummer dat hoort in de nummerbundel van de Gouden Gids telefooncentrale.

Dat vond De Gouden Gids heel vreemd en ze zouden het uitzoeken en er misschien nog bij mij op terugkomen.

- Het mag duidelijk zijn, ook aanbiedingen die u via de post thuis krijgt moet u met enige achterdocht bezien. Er zijn helaas veel oplichters actief en zoals u ziet kan een beetje onderzoek al veel opmerkelijks opleveren. Als we ook een TV station zouden hebben, dan hadden we nu weer een kwartier hoogwaardig materiaal gehad.


Nagekomen bericht: Van een andere lezer ontvingen we na publicatie volgend bericht:
Ik heb het verhaal gelezen van europages en het klinkt vreemd.
Europages is voorzover ik weet een grote organisatie en al jaren geven ze het boek europages uit (een soort goudengids) Bij een vorige uitgave hebben wij er destijds ook in gestaan.
ik heb het destijds ook voor andere doeleinden gebruikt en kon zeggen dat de adressen allemaal klopten en wij er erg tevreden over waren.

groeten,
Marco


www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?