woensdag, september 28, 2005

 

Ik ben aandeelhouder van Warren Buffett's Berkshire Hathaway

Eind jaren negentig had ik weinig op met Warren Buffett. De man wilde niet inzien dat er met Internet aandelen veel te verdienen was en terwijl ik mijn fortuin bijeen wist te beleggen behaalde Buffett zijn eerste jaarverlies ooit. Het leek gedaan met zijn methode. Ik had er weinig interesse meer in.
We weten nu dat hij weliswaar de grootste bull markt ooit miste, maar bij miste vervolgens ook de bearmarkt. Hij wist zelfs te profiteren tijdens de bearmarkt waardoor zijn prestatie ten opzichte van de rest van de markt nog indrukwekkender werd.

Afgelopen zaterdag ben ik op het seminar van Robert Miles onder de indruk geraakt van de manier waarop Buffett werkt. Ik wist al wel van zijn economische redenen om een positie in te nemen, maar ik ben het met Robert Miles eens dat het genie van Buffett hem vooral ook zit in het kunnen 'lezen' van de karakters van de topmanagers. Buffett koopt alleen als alles meezit en hij doet geen enkele concessie. Dat terwijl wij particuliere beleggers in feite alleen maar concessies doen.


Met een te groot deel van ons vermogen zijn we aan het handelen alsof we op de markt staan. Is het dan gek dat de CEO's op een gegeven moment gaan denken dat ze recht op een flink deel van die taart hebben? We zwaaien de hele dag met onze geld naar hen met de uitnodiging er maar een flinke stapel van te nemen.

Buffett doet dan anders. Hij kijkt allereerst naar winstgevendheid. Bedrijven die daar aan voldoen selecteert hij. Hij laat van deze bedrijven alle jaarverslagen die hij maar kan krijgen naar zich toesturen. In het jaarverslag kijkt hij naar wat het bedrijf precies doet. Een selectie op sector.
Buffett wil namelijk alleen beleggen in bedrijven die met een redelijke mate van zekerheid voorspelbaar zijn. Bedrijven met de laatste techniek zal hij dan ook geen belegging in doen. Het is namelijk dan vaak onduidelijk hoe de trend zich gaat voortzetten. Dat is een onzekerheid waar Buffett niet aan wil.
Hij houdt over, een stapel jaarverslagen van winstgevende bedrijven in de juiste sector.

Nu gaat hij in het jaarverslag zoeken naar het karakter van de leidende manager.
Hij zoekt daarbij naar de volgende zaken:

Uiteindelijk blijven maar heel weinig bedrijven over.
Zo weinig dat Buffett nu 49 miljard cash heeft staan.

Het kan mede de reden zijn dat het aandeel Berkshire Hathaway het zo slecht doet de laatste 12 maanden. De tropische stormen van recente datum komen daar ook nog over heen. Immers is BRK vooral ook verzekeraar en er moet nogal wat uitgekeerd gaan worden de aankomende tijd.
Als we kijken naar waardering per aandeel, dan is het aandeel in jaren niet zo goedkoop geweest.
Dat heeft me er toe doen besluiten ook eindelijk eens een positie in het bedrijf Berkshire Hathaway te nemen. Met een koers voor de B aandelen van 2746 euro per stuk mag duidelijk zijn dat er slechts enkele stukken werden aangekocht.
Het mag u ook duidelijk zijn dat ik dit compleet tegen de stroom in doe. De tradende beleggers weten allemaal dat de uitkeringen nog gedaan moeten worden en verkopen het aandeel. Echter, we weten al van die uitkeringen en is dat niet de reden van de afwaardering van de laatste weken? Als ik dan toch koop voor de lange termijn, dan liefst als Mr Market aan het verkopen is.
Nu maar hopen dat Warren Buffett nog lang gezond mag blijven. Hij is immers al 75 en dan gaan de jaren tellen.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?