vrijdag, september 02, 2005

 

Sterke verbetering Long & Short Trading

Door Jack Hoogland

Vanaf eind 2004 is het rendement van onze Long & Short Trading strategie in een dalende lijn terecht gekomen. Uren en dagen ben ik bezig geweest om uit te zoeken hoe we die situatie weer konden omkeren en tot eind juli eigenlijk zonder veel resultaat. Beleggen kan soms zeer frustrerend zijn...

Eureka
Op het moment dat ik zo'n beetje de wanhoop nabij was, kwam juist op tijd de finale goede ingeving. Wat ik eigenlijk al een tijdje min of meer met Top-Analyst aan het doen was bij het bepalen van het juiste instapmoment, kon ik met Long & Short Trading ook gaan doen.

Alleen, met Top-Analyst Trading werken we met een tweetal beperkte lijsten. Eén lijst met aandelen waarover de beste analisten uitermate positief over zijn, en één waarbij het omgekeerde het geval is. Bij deze lijsten met daarop zo'n 30-40 aandelengrafieken is het gemakkelijk om er handmatig doorheen te gaan, want dat kost niet meer dan vijf minuten.

Automatiseren is noodzaak
Voor Long & Short Trading werken we in principe met één lijst met daarop alle 7000 aandelen die op de Amerikaanse beurs genoteerd stonden. En dus moest ik een manier vinden om én op dezelfde manier te selecteren als we bij Top-Analyst Trading doen én dit zodanig te automatiseren dat ik niet iedere dag handmatig 7000 grafieken moet doorbladeren.

En dat is gelukt!
Ik heb mijn software zodanig kunnen programmeren dat ik iedere dag twee keurige lijstjes krijg met aandelen waarbij het potentieel interessant is om in te stappen. Eén lijstje voor long-posities en één voor short posities.

Is de nieuwe tactiek ook een verbetering?
Nou en of! Rond 1 augustus zaten we met Long & Short Trading nog op een rendement van zo'n 8% en dat is nu gestegen naar 14%. Een rendement van 6% op 1 maand tijd dus. Als we de openstaande posities meetellen wordt het nog mooier, want dan komen we uit op ongeveer 9%!


Hard werken wordt toch beloond
Beleggen is hard werken, soms moedeloos worden en dan toch weer doorgaan. Maar dat doorzetten levert gelukkig ook een beloning op. Een sterk verbeterde beleggingsstrategie in dit geval.

Natuurlijk zal ik de laatste zijn om te beweren dat we vanaf nu iedere maand even 9% zullen gaan binnen roeien, maar het is toch een prachtige herstart en dat in zo'n moeizame beursmaand.

Bent u een aanvallend ingestelde belegger, dan kan dit voor u een mooi moment zijn om mee te profiteren van deze sterk verbeterde strategie. U kunt u hier aanmelden voor een proefabonnement.




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?