woensdag, augustus 31, 2005

 

Hoe op de beurs de Stop Loss te gebruiken

Stop loss deel 2 (Ontvangen vraag van lezer)


Geachte Tom,
Al geruime tijd dweil ik dagelijks je berichtgeving af op de beursbox.
En zoals je regelmatig aanhaalt “ga eens dieper in op de verschillende items” en je komt verrassende wetenswaardigheden tegen.
Leuk toch voor beleggers die niet zo professioneel zijn ingesteld. Proficiat.
Over je artikel “ stop loss gebruiken” zou je misschien een deel II kunnen aan hangen.
Met veel nieuwsgierigheid begon ik het artikel te lezen, maar helaas na één scrol met de muis was het afgelopen.
Ik dacht in de aanloop van je bericht, nu gaat het komen. Ik dacht, die gaat nu eens zeggen waar je de stop loss het beste inlegt.

- Hanteert men een vast percentage onder de aankoopkoers.
- Houd je deze stop aan als de koers stijgt, of wanneer komt je trailing stop in werking.
- Hanteer je best een stop onder of boven een bepaald koersgemiddelde. (bv : sma 50 d, ema 20d, ema 50d)
- Verkoop je ook, onder bepaalde omstandigheden, voordat de koers de stop raakt.
- Baseer je je in de eerste plaats op steunlijnen.

Ik kan voor mij persoonlijk nog wel enkele onduidelijkheden aanhalen.
Je voelt het waarschijnlijk al aankomen. Ik ben van de noodzakelijkheid van de stop loss(limit) overtuigd. Zeker bij volatiele aandelen.
Maar ik vind het zo jammer, als je een goed aandeel gevonden hebt, in een stijgende trend, bij een correctie van bij voorbeeld 7%
uitgestopt te worden, waar na enkele noteringen het aandeel terug haar stijging verder zet.

Hopelijk heb je eens de tijd om dit onderwerp onder de aandacht van je beursbox-fans te brengen.

Al die mogelijke scenario's ten spijt... Er is geen 'gouden regel'.
Alles is goed, als u het maar back test en het blijkt te werken. Alles is verkeerd als u het niet backtest...
Per aandeel kan het verschillen en u zou dat naar de historische bewegingen kunnen kijken. Echter moet u ook in de gaten houden dat het verlies procentueel niet te hoog mag oplopen.
Verder ziet u, u haalde het al aan, in de grafiek steun en weerstandniveaus waar u ook rekening mee dient te houden... Deze laatste kijk ik eerlijk gezegd het meeste naar. Immers zijn dat mooie punten om daar net achter de stop loss te leggen. Een positie sluiten voor de stop loss geraakt is doe ik in principe niet. Immers moet je je als belegger aan je systeem houden en een analyse voordat de positie is ingenomen is altijd beter dan een analyse nadat de positie is ingenomen. Ik hou me dus liever aan de eerste analyse.

Ik realiseer me dat ik in mijn eerste artikel over de stop loss niet volledig was, maar ik vrees dat het letterlijk een boek zou worden als ik zou trachten wel volledig te zijn.
Belangrijk is dat u als belegger een eigen systeem kiest dat voor u blijkt te werken en waar u zich prettig bij voelt. Beleggen is immers heel persoonlijk, al was het maar omdat het uw eigen geld is. Niet iedere trade is een winstgevende en u moet er rekening mee houden dat het ook kan voorkomen dat er meerdere verliesgevende trades achter elkaar komen. Als u al uw geld inzet en drie keer achtereen 20% zou verliezen, zou dat inhouden dat uw vermogen grofweg gehalveerd is. U moet dan 100% rendement maken om slechts uw eigen geld terug te verdienen. Een stop loss dus op 20% leggen is duidelijk niet de beste weg om uw vermogen intact te houden, iets dat essentieel bij beleggen is

Vriendelijke groeten,

Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?