donderdag, augustus 11, 2005

 

Over de beurs index en zo

Gisteren werd dan eindelijk bereikt wat de beurs al weken, zo niet maanden, wilde bereiken.
De 400 punten.
Het zat er de laatste weken wel in, maar dat het juist nu gehaald wordt is dan toch weer interessant. Immers, afgelopen vrijdag/maandag zagen we ook al een doorbreking uit de tradingrange, maar toen was het een neerwaartse.
Die werd niet overtuigend bevestigd en dan ineens zijn genoeg beleggers op het verkeerde been gezet om er nu wel opwaarts doorheen te kunnen knallen.
Het heeft er alle schijn van dat 'eindelijk' beleggers eerder deze week kleur bekenden, waarna de professionele beurshandel de zaak kon uitspelen. Beleggers moesten vervolgens hun net ingenomen neerwaarts gerichte posities afdekken of sluiten en dat feit bracht dan weer voldoende vraag naar boven los om opwaarts door te breken.
Nu is het echter de vraag of we niet te maken krijgen met "het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak".
We hebben nu die 400 te pakken, maar komt vanmiddag de bevestiging?
Ik deed anderhalve maand geleden de voorspelling dat de beurs binnen twee maanden nog weer op 360 zou staan. Ik had dan wel de 400 ondertussen wel verwacht, maar daarna zou de daling komen...
Die 400 bleef maar uit waardoor er nu nog slechts ruim twee weken is om nog gelijk te krijgen. Als vanmiddag de bevestiging van de doorbraak van de 400 komt, dan wordt de kans nog wel erg klein dat die 360 er nog in augustus komt.
Het gaat me er niet om om gelijk of ongelijk te hebben. Ik was, in mijn ogen, terecht voorzichtig in deze markt. Een voorzichtigheid die index beleggers maandag lieten varen en zie waar het ze bracht. Massaal zaten de actieve beleggers scheef en de zo verwachte 400 heeft heel wat beleggers uiteindelijk nog flink geld gekost.
Dit brengt me op een punt dat hier ernstig mee te maken heeft.
Ik schreef dinsdag een 'tip van de dag'. Er kwam een reactie op het feit dat ik daar het woord "gok" gebruikte. Welke "gok" nam ik bij mijn aanbeveling voor ABNAMRO.
De gok die ik nam was dezelfde die indexbeleggers maandag namen, namelijk een dag te vroeg al de positie innemen. Beter wacht je als belegger de bevestiging van de doorbraak af. Die bevestiging is een tweede slot buiten de tradingrange. Het vervelende is, daarmee verspeel je wat potentiële winst, want de koers is al aardig onderweg. Als het echter een echte trenddoorbraak is, dan maken die paar puntjes- of bij aandelen, die paar dubbeltjes, ook niet uit.
Voor mijn ABNAMRO tip pakte dat goed uit, de bevestiging kwam alsnog. Het is echter de vraag of je als belegger zulke risico's moet nemen. De trend is nu nog altijd omhoog. Er komt een keer een omslagpunt. Dat punt zullen we vrijwel zeker gaan herkennen aan een heel herkenbare Doji. (www.japansecandles.nl) Eén die er echt uitspringt. Daar ga ik nu op zitten wachten voor ik short wil gaan.
Long zit ik nu niet. Ik geniet, vanwege het schrijven van een boek, van een beursvakantie.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?