dinsdag, april 05, 2011
KPN veranderingen
Morgen zal Ad Scheepbouwer zijn taken aan het einde van de aandeelhoudersvergadering overdragen aan Eelco Blok.
Heeft Scheepbouwer het goed gedaan? Daarover zijn de meningen verdeeld. Kijken we naar de koersvorming van de laatste vier jaar, dan is het antwoord van de aandeelhouders 'neen'. Al jaren staat de koers van het aandeel stil en stonden we in 2007 nog even rond de 13 euro per aandeel, nu is het een stand rond de 12 euro per aandeel.
Daarbij stond Ad Scheepbouwer in feite zelf aan de bron van de problemen die indertijd KPN bijna kopje onder lieten gaan. Hij was één van de topmanagers die akkoord was gegaan met de UMTS veilingbieding die zo dramatisch afliep.
Echter... Hij was het ook die KPN er doorheen sleepte.
Hij deed het echter niet voor niets. Voor iemand die zijn eigen rotzooi mocht opruimen liet hij zich goed betalen. Misschien dat daarom de koers van KPN nooit meer echt loskwam. Als dat was gebeurd, was Scheepbouwer helemaal binnengelopen.
Hij was één van de managers die er ooit een potje van maakte en hij was in Nederland één van de meest toonaangevende graaiers die zich maar wat graag enorme bonussen liet uitkeren.
En toch... KPN staat er wel. Het aantal uitstaande aandelen is langzaam weer terug gebracht, nadat in de crisis enorme hoeveelheden bijgedrukt dienden te worden. De kasstroom is degelijk, het dividend ook. Scheepbouwer laat een degelijk bedrijf achter dat helaas echter haar management veel te ruim aan het belonen is.
Heeft Scheepbouwer het goed gedaan? Daarover zijn de meningen verdeeld. Kijken we naar de koersvorming van de laatste vier jaar, dan is het antwoord van de aandeelhouders 'neen'. Al jaren staat de koers van het aandeel stil en stonden we in 2007 nog even rond de 13 euro per aandeel, nu is het een stand rond de 12 euro per aandeel.
Daarbij stond Ad Scheepbouwer in feite zelf aan de bron van de problemen die indertijd KPN bijna kopje onder lieten gaan. Hij was één van de topmanagers die akkoord was gegaan met de UMTS veilingbieding die zo dramatisch afliep.
Echter... Hij was het ook die KPN er doorheen sleepte.
Hij deed het echter niet voor niets. Voor iemand die zijn eigen rotzooi mocht opruimen liet hij zich goed betalen. Misschien dat daarom de koers van KPN nooit meer echt loskwam. Als dat was gebeurd, was Scheepbouwer helemaal binnengelopen.
Hij was één van de managers die er ooit een potje van maakte en hij was in Nederland één van de meest toonaangevende graaiers die zich maar wat graag enorme bonussen liet uitkeren.
En toch... KPN staat er wel. Het aantal uitstaande aandelen is langzaam weer terug gebracht, nadat in de crisis enorme hoeveelheden bijgedrukt dienden te worden. De kasstroom is degelijk, het dividend ook. Scheepbouwer laat een degelijk bedrijf achter dat helaas echter haar management veel te ruim aan het belonen is.
Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl
Labels: beloning, dividend, eelco blok, koers, kpn, scheepbouwer