woensdag, november 23, 2005

 

De nieuwe beurs trend

Eén van de dingen die ik van superbelegger Peter Lynch leerde, is dat je moet kijken naar wat er op straat gebeurd.
Waar staan de rijen, waar is het rustig?

Als belegger moet je daarin beleggen waar de rijen staan.
In dat kader schreef ik al een jaar geleden (ik was echt te vroeg) dat de rij in Japan staat. Jack Hoogland schreef daarna niet geheel onterecht dat je dan misschien nu al te laat bent, maar wie nu al in Japan aan het beleggen is, die zal het geen ramp vinden dat de Nikkei nog altijd dag na dag aan het stijgen is. Toch moeten we niet lui gaan worden en weer verder kijken waar de volgende rij wel eens kan gaan staan.
Het zal geen verrassing zijn dat ik niet ver hoef te kijken voor mijn volgende rij.
Immers, ik sta er tot boven mijn knieën in, dus hoe kan ik het missen?

Waar ik het over heb ik Internet.

Nu zijn er echter wat beren op de weg.
1. Behalve in de Goudsector is er nog nooit een tweede keer een hype ontstaan in dezelfde sector. Als u dus op zoek bent naar een herhaling van de Internet hype, dan helaas, dat gaat niet gebeuren, niet in dezelfde aandelen.
2. Internet is meer dan Google. Google is echter wel het mooiste voorbeeld van hoe de rij zich al gevormd heeft en wat dat dan voor beleggers inhoudt. Waar gaan de beleggers die nu in Google hun enorme winsten halen straks heen als ze het genoeg in Google vinden? De kans is groot dat dan andere grootheden met lagere waardering gezocht gaan worden. Misschien ontstaat er weer een hype in een deelsector van Internet. Immers is niet heel Internet interessant. De kabelleggers zijn niet interessant meer. De bedrijven die de producten verkopen waarmee je op Internet kan komen zijn naar mijn idee ook niet echt hot meer. Natuurlijk kan er ineens een nieuw Ipod achtig product ontstaan, maar over het algemeen hebben we onze toegang al en lijkt het er niet op dat we massaal overgaan op een nieuw soort product.
Infrastructuur is ook niet hot en wordt het naar mijn idee ook niet meer.
Veel van wat vroeger dus "de internet sector" genoemd werd is nu dus niet interessant genoeg meer.

Toch is een deel van Internet zeer goed aan het draaien.
Hot is namelijk internet marketing en alles wat er mee te maken heeft. Internet winkels en services via Internet doen het nu ontzettend goed. Steeds meer wennen consumenten er aan dat we nu spullen via Internet bestellen. Wie gaat er nu nog naar het reisbureau voor het vastleggen van een weekendje weg of een nachtje hotel? Een vliegreis boeken? Ik weet al niet eens meer hoe ik het zonder Internet zou moeten doen!

Ik ben er van overtuigd dat de omzet die via Internet gemaakt gaat worden de aankomende jaren gaat exploderen. Steeds meer is er in huis de standaard open verbinding met Internet. Nu vaak ADSL, maar de aankomende jaren zal steeds vaker de nog snellere glasvezel verbinding realiteit worden.
Met die steeds betere verbinding wordt het mogelijk om steeds meer services via Internet af te nemen. Het kan dan ook niet anders of bedrijven die zich hier op specialiseren worden steeds interessanter. Niet Google is nu nog interessant, maar het volgende bedrijf dat Google gaat overnemen is dat wel!
Het kan zich lonen bewust te zoeken naar beursgenoteerde bedrijven die van deze Internet groei gaan profiteren.
Ik heb er nog geen lijstje van. Het is voor mij, net als voor u, een zoektocht naar de volgende rij.
Als u een idee heeft over de volgende rij, laat dat dan gerust even weten. Wie weet kunnen we er hier in de nieuwsbrief een leerzame en winstgevende serie artikelen over gaan schrijven.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?