maandag, juni 06, 2005

 

Google moet naar $350

Van Google wordt nu al gezegd dat het aandeel naar $350 MOET gaan.
Binnenkort wordt het aandeel opgenomen in de indices waarna de grote instituten zoals pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en beleggingsfondsen het dus ook moeten kopen.
Dit alles lijkt verdacht veel op de gekte die we in 1999 zagen.
Ineens is het dan toch een keer over. Juist als iedereen het erover eens is dat dit toch wel een koopjesprijs voor dit aandeel is, dan is het uit met de pret.
Achteraf gezien heb ik het fout gezien dat ik er niet direct bij de IPO al bij was. Juist ik weet hoe sterk Google in de Internet advertentiemarkt staat, maar de huidige waardering voor het aandeel slaat helemaal nergens meer op. $80 was al een stevige prijs voor het aandeel. $290 is van de zotte en over $350 moeten we het helemaal maar niet hebben.
We hebben al zo vaak gezien dat marktleiders ineens weg kunnen zijn. IBM was ooit ongenaakbaar, toen kwam Microsoft. Op het gebied van zoekmachines en Internetmarketing was daar ineens Google, maar het lijkt me een vreemde zaak als niet de concurrentie ook een keer in gaat zien op welke vlakken Google nu zoveel briljanter dan Microsoft en Yahoo is. Als dat Microsoft en Yahoo zelf niet zijn, dan misschien een ander die het verkeer heeft en er simpelweg betere dingen mee doet.
Laat het duidelijk zijn, op dit moment is het alleen Google die briljant met Internet marketing omgaat. Overture, dat de nummer twee positie heeft, is in vergelijking een draagbaar zwart wit TV'tje zonder afstandbedoening, tegenover het plasmascherm van 1 bij 1,5 meter dat Google daarbij is. Dat is de voorsprong die Google nu heeft. Overture hoeft maar een paar dingen te veranderen om grote stappen in de juiste richting te maken. Ze doen het mogelijk niet omdat het grote investeringen vergt, terwijl hun huidige opzet in de huidige markt veel geld weet op te leveren, zonder hoge kosten te hoeven maken. In de huidige markt, waarbij adverteerders steeds meer investeren, is het een gouden tijd voor Overture (en voor Google). Als echter de advertentie-omzetten weer afnemen, dan zit, op basis van het huidige systeem, Google op rozen. Dat is waarom ik niet begrijp waarom de concurrentie van Google niet echt de juiste stappen zet. Gaan ze pas op scherp als het zover is en halen ze dan uit in een verkrappende markt, of halen ze nu slechts binnen wat er te halen is en na hen de zonsvloed?

Tom Lassing
www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?