donderdag, januari 29, 2009

 

Obama neemt eerst horde

Het stimuleringsplan van Obama, waar de 'slechte bank' deel van lijkt uit te maken, heeft een eerste horde genomen. Wat echter helaas nog altijd duidelijk was, is dat in het huis van afgevaardigden de splitsing tussen democraten en republikeinen nog gewoon intact is. Politiek gezien heeft Amerika nog altijd niet besloten de schouders er onder te zetten. In Washington loopt men dus nog altijd met oogkleppen op.
Nu wil ik niet zeggen dat het plan van Obama het juiste plan is, maar het is wel het plan waar ze het mee moeten doen. Wat politiek Amerika nu echter zegt, is dat iedereen die republikein is, kan blijven zeggen dat het zijn plan niet is en dus niet mee zal werken.
Het plan gaat nu naar de Senaat en ook daar zullen we waarschijnlijk gaan zien dat Amerika nog heel erg verdeeld is en de crisis waarin ze zitten nog altijd aan het ontkennen is.
Ik denk dat er in het 'slechte bank' verhaal één enorme fout gemaakt wordt. De gedachte is om de 'slechte bank' in handen van de staat te geven, terwijl de bankiers de 'goede banken' mogen behouden. Ik denk dat dit een foute gedachte is. Als bankiers hun geld waard zijn, laat ze dat dan bewijzen in de slechte bank, en breng de goede banken richting het publiek en maak er staatsbanken van. Het is veel minder moeilijk om een goede bank te leiden, dan om een slechte bank te leiden. Het plan van Obama zegt niet meer dan dat de banken hun troep aan de staat geven en zelf weer winst mogen maken. Degene die de kosten dus mag ophoesten is de staatsburger, die vervolgens ook opdraait voor de winsten die de goede banken over hun rug gaan maken. De rijke bankiers lachen zich rot om deze briljante zet.
Ik ben dus ook tegen het plan, maar als ik republikein was, dan zou ik me terdege realiseren dat deze puinhoop er vooral dankzij het falen van de republikeinse partij is gekomen. Simpelweg 'ney' zeggen tegen het enige plan dat er nu ligt, is dan flink boter op je hoofd hebben.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?