vrijdag, december 12, 2008

 

Dalende dollar

Het lijkt er nu steeds meer op dat de stijging van de dollar over is. In enkele dagen tijd daalde de dollar ten opzichte van de euro van 1,26 naar 1,33. Die stijgende dollar werd naar mijn idee veroorzaakt door de kredietcrisis en kwam voort uit de liquidatie van posities.
Nu de dollar weer terrein verliest, kan dat een aanwijzing zijn dat de bulk van de liquidaties nu achter ons ligt.
Er is één belangrijk punt waar we rekening mee moeten houden. Dat punt is het feit dat we eigenlijk een rotte peer met een rotte appel aan het vergelijken zijn. Ja, de dollar is het niet waard om meer waard te worden, dus ze moet in waarde dalen, maar laten we even wel zijn, de Euro is het net zo min waard om in prijs te stijgen.

De Europese overheden hebben de euro net zo uitgehold als dat de Amerikaanse overheid dat met de dollar gedaan heeft. Het is zeer opmerkelijk dat we al lange tijd niets meer horen over de schandalen in Spanje, Italië en Griekenland. Blijkbaar worden de schandalen nu effectief onder de pet gehouden. Het is nu zeker niet zo dat ze nu netjes volgens de regels werken daar. Deze landen hollen de euro en heel het stelsel uit. Het is gedaan met de Euro als we echt zouden weten hoe schandalig Europa geplukt wordt door die landen.
Heb ik keiharde bewijzen? Neen, die heb ik nog niet.
Ik heb wel geduld.
Mijn gelijk komt een keer uit, en op dat moment wil je als Europeaan maar wat graag goud en zilver in bezit hebben. Het is dan ook de vraag wat er harder gaat dalen, de euro of de dollar. Het is daarom dat ik niet echt durf in te zetten op de daling van de dollar. De euro verdient die daling net zo hard.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?