donderdag, december 18, 2008
Harde klappen in staalsector
Het gaat serieus slecht in de staalsector, met prijsdalingen van 15 a 25% in slechts één maand tijd.
In het staal lijkt het erop dat de bodem nu bereikt is, schroottoeslag is nu 68 euro per ton, en per januari zijn de geruchten dat er 50 a 100 bij komt.
Het neemt niet weg dat er een redelijk vraag uitval is, en er nu te veel tegen een te lage prijs wordt verkocht om maar marktaandeel te behouden.
Scheepswerven hebben nog voldoende werk voor 3 jaar, maar of dat zo blijft?
Dit zijn echt giga groot verbruikers in staal, maar er zijn in deze markt schepen genoeg. Een jaar geleden zagen we nog overal de roep om meer schepen. Menig Scheeps CV werd opgericht. Die markt is helemaal in elkaar gezakt. Ik las al dat ze grote containerboten in de mottenballen hebben gedaan.(bron Schuttevaer) Prijzen voor de huur van een 350.000 tonner lagen nog geen jaar geleden op 70,000 dollar per dag en nu op 5000,-.
Er zouden daarom bij de scheepswerven wel eens een berg annuleringen kunnen komen. Op 5000 dollar per dag kan je feitelijk een schip niet laten varen. De enige reden dat het nu wel lukt, is omdat de energiekosten ook laag zijn. Als die nu zouden stijgen, zou vervoer onmogelijk worden als niet de prijzen omhoog kunnen worden gebracht.
Ook de kleine werven hebben last van de mailaise. Bij een luxe jachtenwerf werd een order van een rijke Rus eerst stilgelegd en daarna geannuleerd. De half gebouwde boot is nu een last voor de werf geworden. Nog zo'n annulering, en dan heb je als luxe jachten werf zo voor een jaar minder werk...
In het staal lijkt het erop dat de bodem nu bereikt is, schroottoeslag is nu 68 euro per ton, en per januari zijn de geruchten dat er 50 a 100 bij komt.
Het neemt niet weg dat er een redelijk vraag uitval is, en er nu te veel tegen een te lage prijs wordt verkocht om maar marktaandeel te behouden.
Scheepswerven hebben nog voldoende werk voor 3 jaar, maar of dat zo blijft?
Dit zijn echt giga groot verbruikers in staal, maar er zijn in deze markt schepen genoeg. Een jaar geleden zagen we nog overal de roep om meer schepen. Menig Scheeps CV werd opgericht. Die markt is helemaal in elkaar gezakt. Ik las al dat ze grote containerboten in de mottenballen hebben gedaan.(bron Schuttevaer) Prijzen voor de huur van een 350.000 tonner lagen nog geen jaar geleden op 70,000 dollar per dag en nu op 5000,-.
Er zouden daarom bij de scheepswerven wel eens een berg annuleringen kunnen komen. Op 5000 dollar per dag kan je feitelijk een schip niet laten varen. De enige reden dat het nu wel lukt, is omdat de energiekosten ook laag zijn. Als die nu zouden stijgen, zou vervoer onmogelijk worden als niet de prijzen omhoog kunnen worden gebracht.
Ook de kleine werven hebben last van de mailaise. Bij een luxe jachtenwerf werd een order van een rijke Rus eerst stilgelegd en daarna geannuleerd. De half gebouwde boot is nu een last voor de werf geworden. Nog zo'n annulering, en dan heb je als luxe jachten werf zo voor een jaar minder werk...
Labels: annulering, scheeps cv, scheepswerven, staalsector, werkloosheid