donderdag, maart 27, 2008

 

Een interessante reactie op dividend

Gisteren las u in deze nieuwsbrief een stukje over dividend. Ik was zeer verbaasd over de opstelling van een professionele analist.
Leest u hier het artikel van gisteren nog even: http://www.beursbox.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=555&Itemid=1
Ik kreeg een interessant reactie, in feite in lijn met de opstelling van de analist:
Persoonlijk beleg ik in aandelen om een hoger rendement van mijn geld te behalen d.m.v. koerswinst en dividend. Dat bedrijven steeds meer waarde weten te creëren betwijfel ik zeer.
- Wat de schrijver hier zegt is in mijn ogen verontrustend, omdat het mij duidelijk maakt dat hier iemand reageerde die, misschien zonder dat hij het zich realiseert, in feite aan het gokken is.
Er staat eigenlijk het volgende: Ik geloof niet in het feit dat bedrijven een meerwaarde creëren, maar ik hoop wel dat mijn aandelen in die bedrijven binnenkort door een ander tegen een hogere koers gekocht gaan worden.
Waarom zouden die andere beleggers zo gek moeten zijn als de onderneming geen meerwaarde weet te creëren? Waarom zou je aandeelhouder willen zijn van bedrijven die geen meerwaarde creëren?

Tevens staat er dat dividend een rendement voor de aandeelhouder inhoudt, maar dat is niet waar.

Het uitgekeerde dividend gaat namelijk van de koers af.

Dividend is simpelweg niet meer dan wat geld van de onderneming naar u brengen. De onderneming wordt er minder waard door. U moet vervolgens zelf kijken wat u met dat teruggekregen geld doet. Als u meer wilt dan de rentevergoeding, dan moet u op zoek naar nieuwe beleggingen.

Als u het ook zo zag zoals de lezer die reageerde, dan bent u in goed gezelschap. 90% van de beleggers heeft in feite geen idee van de kern van beleggen. De meeste particuliere beleggers zien en gebruiken beleggen als een soort gokken en in feite is het dat voor hen ook. Dat is ook de reden dat in feite de wetgeving richting beleggen onjuist is. Banken en brokers zouden feitelijk vanuit de praktijk van alledag onder de gokwetgeving moeten vallen. Dat is namelijk in de praktijk hoe 90% er mee omgaat, daarbij geholpen door analisten die ook niet (meer) door hebben hoe beleggen in de kern in elkaar zit.

Ik hoop van harte dat Beursbox lezers steeds meer in de 10% groep vallen. Immers is het ook nog eens zo dat 90% van de particuliere beleggers geld op de beurs verliest.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?