woensdag, november 14, 2007

 

Beleggingsstrategie (3)

In de reeks beleggingsstrategieën, nu de strategie waarbij alleen maar aandelen van winstgevende bedrijven gekocht worden.
Dit is een zeer moeilijke strategie, omdat veel van de 'hot stories', de 'spannende verhalen', juist aanbevelingen betreffen op bedrijven die nog niet winstgevend zijn. De winstgevende bedrijven kent iedereen immers al, dat is niet spannend.
Dat klopt, het is niet spannend, maar wel lucratief. Combineer het namelijk met alleen aankopen als de waardering laag is en u heeft in feite de kern van de Warren Buffett methode te pakken. Een methode die vrijwel niet te volgen is omdat we allemaal, keer op keer, vallen voor het spannende verhaal van het bedrijf dat kansrijk, maar nog niet winstgevend is. Daar komen de klappers omlaag uit, terwijl de winstgevende bedrijven gewoon keurig jaar in jaar uit hun winsten voor u behalen. Ik heb de berekening al eens gemaakt waarbij ik liet zien dat 50% wisselingen minder lucratief zijn dan gewoon ieder jaar 15% rendement. Ik heb in de loop van de jaren mijn lesje wel geleerd, ik ga voor de 15%. Ik combineer het alleen met trendbeleggen, maar dat komt een andere keer aan bod.


Tom Lassing

www.beursaccent.nl

Labels: , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?