donderdag, augustus 10, 2006

 

Japanse beurs weer in beeld

Al bijna twee jaar ben ik belegger in Japan. Ik was te vroeg, veel te vroeg, want de stijging duurde na mijn instap veel te lang. Daarna volgde eind 2005 eindelijk de verwachte stijging, waarna ik extra posities innam. Immers was het voor mij de bevestiging van mijn gelijk. Wat ik echter niet in ogenschouw genomen had, was het feit dat Japanners een gigantisch wantrouwen richting hun beurs hadden opgebouwd. 16 lange jaren van beursverliezen hadden hun sporen bij de lokale beleggers achtergelaten. Men nam snel winst toen er eindelijk eens winst was. Op mijn nieuwste beleggingen verloor ik dus tot bijna 20% van de waarde, waarna ik per saldo in de min schoot.
Pas nu lijkt eindelijk een doorbraak mogelijk te worden. Gisteren sloot de index boven de vorige top, waarbij het laatste dal ook al hoger was dan het voorgaande. Is dit dan eindelijk de doorbraak waar ik al zo lang klaar voor ben? Ik wil niet nóg meer bij gaan kopen, maar kijk met genoegen naar het feit dat het er nu wel beter uit gaat zien. De verkopers zijn de markt uit en het vertrouwen in de beurs wordt nu langzaamaan ook in Japan weer opgebouwd. Zit u nog niet in Japan, boven de 15600 kunt u instappen. Komt de Nikkei 225 er weer onder, dan weer even uit de markt gaan.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?