woensdag, juni 14, 2006

 

Op welke beurs kan ik het beste beleggen?

(Door Jack Hoogland)

Een vraag waar veel beleggers nooit over nadenken. De meeste beleggers beperken zich tot de Amsterdamse of Brusselse beurs omdat daar de aandelen genoteerd staan van bedrijven die ze “denken” te kennen.
Verder lezen we vaak over interessante beurzen in beleggingsbladen, columns of zien en horen we zelfs hierover in reclamespots op radio en tv. Wat we hierbij vaak zien is dat veel aandacht aan een bepaald land wordt geschonken wanneer de betreffende beurs over de afgelopen periode al fors ís gestegen.
Eind 2005 kwam Japan bijvoorbeeld op deze manier regelmatig in bladen, kranten en zelfs op tv voorbij. De Nikkei heeft in 2005 een stijging doorgemaakt van 12.000 tot maar liefst 16.000. Interessante beurs, maar de beleggers die eind 2005 in een op Japan gericht beleggingsfonds stapten hebben daar tot nu toe geen enkel plezier aan beleefd, want inmiddels zakte de Nikkei terug naar 14.000. Waarom komen dit soort aanbevelingen altijd ná zo’n stijging en waarom werd Japan niet eind 2004 aanbevolen? Of waarom niet nú?
Het antwoord op deze vraag is simpel: Japan was eind 2004 commercieel niet interessant en eind 2005 wel, want beleggers hebben nu eenmaal de neiging om in te stappen als het grootste deel van een stijging al achter de rug is.
We weten nu gewoon niet welke beurs de komende twaalf maanden het beste gaat presteren. Veel analisten doen wel alsof ze het weten, maar daar over deze mensensoort gaan we het in een volgende column nog hebben.
Het meest verstandige is dan ook om niet op een bepaalde beurs te gaan beleggen op basis van verwachtingen die u in de pers leest óf omdat u toevallig in het betreffende land woont, maar om gewoon praktisch te werk te gaan.
Mijn gouden tip is dan ook: bepaal op welke beurs u gaat beleggen op basis van praktische criteria
De criteria die ik hanteer zijn de volgende:
1. Waar kan ik het goedkoopst beleggen?
2. Waar heb ik de meeste keuze?
3. Waar vind ik de meest informatie over de beursgenoteerde bedrijven?
4. Welke beurs is het meest liquide?
5. Op welke beurs heb ik de minste kans om slachtoffer te worden van frauduleuze topmanagers?
In volgende columns zal ik op ieder van deze criteria dieper ingaan.

www.stocktradingexpert.com





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?