donderdag, maart 02, 2006

 

Uitstopping bij gebruik Stop Loss

Gisteren kreeg ik weer een bericht van een lezer die recent tot twee keer aan toe was uitgestopt door een heel korte intraday dip, die daarna weer heel snel weg was. Is dat toeval, of pure manipulatie?
- Naar mijn idee is deze belegger door een marketmaker gepiepeld.
Die ziet de stop loss orders in het boek liggen en besluit 'het book even leeg te schudden'.
Voor we beschuldigende vingers gaan wijzen, even het volgende:
In wezen geeft u met een al ingelegde stop loss order uw speelkaarten al uit handen. Uw tegenstander in de markt weet daarmee al wat uw positie is en maakt daar, als hij er de mogelijkheid toe heeft, gebruik, danwel misbruik van.
Het is nooit de bedoeling geweest dat de stop loss mogelijkheid op deze manier misbruikt zou worden, maar geef snelle jongens een halve kans en ze zullen de zaak besodemieteren. Het is immers makkelijk verdiend geld. In feite is het legale oplichting. Zou de beurs niet bestaan, dan zouden ze buiten balletje balletje staan te spelen. Hoe dan ook is de kern van hun spel u zo snel mogelijk van uw geld af helpen. De beurs zorgt ervoor dat het in driedeliggrijs mag gebeuren. Meer stijl, maar het blijft een vorm van oplichting.
Door het standaard al inleggen van stop loss orders geeft u ze de kans. Van Euronext hoeft u niet te verwachten dat ze u, als onbelangrijke particuliere belegger, ondersteuning zullen bieden. 'De handel is vrij en eerlijk verlopen', is hun standaard reactie. Wel raad ik u aan er steeds weer een brief met voorbeeld erin te sturen. Mogelijk dat ze "ooit" een keer een handelaar een 'foei' afstraffing willen geven. Immers is hun handelswijze niet in het belang van de beurs, want het ontmoedigd particuliere beleggers in grote mate.
Het is vanwege het misbruik dat ik er de voorkeur aan geef om zo min mogelijk met al ingelegde orders te werken. Dit houdt dus in dat ik een koers moet blijven volgen, maar daarvoor zijn koers SMS'jes uitgevonden. Als het niet anders kan leg ik de order al in. Zodra ik de beurs weer kan volgen gaat die order er weer snel uit.
Op die manier bescherm ik mezelf tegen al te handige handelaren en marketmakers. Ik ben zelf prima in staat een order uit te voeren zodra de stop loss geraakt is. Die discipline moet u natuurlijk wel hebben, anders zal het alsnog vreselijk mis gaan.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?