donderdag, januari 26, 2006

 

Beleggen in Japan

Het blijft voor beleggers moeilijk in een markt te zitten als de winst van een half jaar in enkele dagen weggevaagd wordt. Is de visie van een herstellende Japanse aandelenmarkt wel juist, is de Japan economie echt in een nieuwe fase terechtgekomen?
Ik blijf van mening dat dit zo is en heb vanochtend weer een extra aankoop in een Japan beleggingsfonds gedaan.
Ik kies er daarbij bewust voor om de Japanse markt te bespelen via beleggingsfondsen. Normaal vind ik beleggingsfondsen te duur en ondoorzichtig.

Mogelijk betaald u bij ene huisfondsen van uw bank slechts 0,5 transactiekosten, maar dat zijn lang niet alle kosten. De winst wordt afgeroomd, kantoorkosten worden in rekening gebracht (ten laste van de beleggingswinst van het fonds) en op die manier kan het kostenplaatje makkelijk procenten per jaar worden. De Japanse markt is voor mij echter te ver van huis om er goed een eigen zicht op te krijgen. Via Morningstar.nl heb ik daarom naar een fonds gezocht met een kwaliteit en rendement in het verleden dat me aansprak. Daar heb ik vervolgens een aantal aandelen in gekocht.
Het verleden is natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar het geeft wel aan wat of de fondsbeheerder in ieder geval al bewezen heeft.

Waarom Japan en als ik dan Japan gekozen heb, welke sector binnen die markt dan?
Ik heb al vaker geschreven over de TrendMethodische Aanpak.
Het is een methode die letterlijk op één A4 tje past. Het geeft aan dat je als belegger de in jouw ogen twee sterkste trends kiest en vervolgens bepaal je in weke fase van de markt die sector zit.
Japan is naar mijn idee na 16 jaar malaise rijp voor een herstel. Een krachtige Chinese economie is zeer gunstig voor Japan, dat er een enorme afzetmarkt kan vinden. Japanse bedrijven kunnen ook hun productie overbrengen naar de goedkopere arbeidsmarkt 'om de hoek'. Het zelfvertrouwen van de Japanse ondernemers neemt toe en dat gaat zich naar mijn idee vertalen in meer aandacht voor de beurs door de Japanners zelf.
Bij Japan denk ik daarom dat we de kwakkelende beurs gaan verlaten. We dachten eind 2005 natuurlijk al zo ver te zijn, maar de daling van vorige week was spelbreker. Aan de andere kant geeft dit de twijfelaars van welleer nu een hernieuwde kans. Wat ik nu gedaan heb is een fonds kiezen dat in de kwaliteitsaandelen belegd. Naar mijn idee moet nu in die markt eerst kwaliteit gezocht worden.
http://www.beursbox.nl/trendmethodischeaanpak.html



Heeft u uw gratis webruimte voor uw digitale foto's al aangevraagd?
Aanmelden kunt u zich op http://progainshop.myphotoshop.com
Zodra u die aanmelding gedaan heeft kunt u op www.photoshop.com inloggen en uw account in gebruik nemen.
U zal versteld staan van de simpele en handige manier waarop dit werkt! Het is zonde om deze fantastische mogelijkheid onbenut te laten. Als u regelmatig digitale foto's maakt, dan is dit een gratis service die u niet wilt missen!




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?