donderdag, december 01, 2005

 

Gaat de dollar zwaar onderuit?

Vanmiddag heb ik een leuk gesprek met Jack Hoogland gevoerd over de wens om al dan niet de dollar af te dekken. Immers we hebben beide de beleggingen in Amerika en tsja, de dollar is natuurlijk een munt waarvan de kracht en waarde nu ter discussie staat. Het lijkt dus logisch hier een zware bescherming op te zetten.
Echter...
Wij hebben hier de Euro. Die euro is de munt voor ijzersterke economieën als Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België en Nederland... Landen die niet bepaald uitstralen dat het hier echt allemaal zo lekker gaat. Ook Europa heeft budgettekorten, enorme staatsschulden en een amper groeiende economie en een vergrijzende bevolking. Europa stelt alleen op de wereldmarkt nog veel minder voor dan Amerika.
Als we dus de discussie nu eens niet over Amerika laten gaan, maar we kijken naar Europa, dan zien we ook in Europa nog nooit geziene staatstekorten, een enorme druk op pensioenen en een veel te groot deel van de bevolking dat niet meer actief is en economisch gezien niet meer haar bijdrage doet en zelfs nog nooit gedaan heeft. Vanochtend vroeg ik me in mijn artikel over de nieuwe wereldorde van Amerika af waarom of wij de situatie van Amerika zo anders zien... Misschien is het simpelweg een geval van de splinter in het oog van de Amerikaan en de balk bij ons in onze ogen. Het feit dat Amerika het allemaal nog extremer weet te maken ontslaat ons niet van het feit dat we hier op onze schaal net zo achterlijk bezig zijn. Ook wij voeren oorlogen op veel fronten, waarbij we nu missies moeten afzeggen omdat we het materieel, de soldaten of het geld niet meer hebben. Ineens zie ik dat de keizer geen kleren meer draagt.
De dollar afdekken... Ja, om mijn euro's te beschermen... Als het niet zo ernstig was zou je je bescheuren.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?